Meer dan 150 miljoen kinderen krijgen Bilthovens Poliovaccin

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport was donderdag 6 maart op pad met VVD De Bilt. Tijdens dit bezoek kwam de minister allereerst naar Bilthoven Biologicals. Bilthoven Biologicals, voorheen het Nederlands Vaccin Instituut, produceert op grote schaal poliovaccins voor de derde wereld. Bilthoven Biologicals is in anderhalf jaar getransformeerd van een staatsbedrijf in een commercieel en winstgevend biotech bedrijf. De recente UNICEF order om poliovaccins te maken voor meer dan 150 miljoen kinderen betekent een aanzienlijke investering in de productiecapaciteit, die zich zal vertalen in bestendiging en toename van werkgelegenheid voor Bilthoven Biologicals.

De order levert Bilthoven Biologicals tot 2018 meer dan 300 miljoen dollar aan inkomsten op. Vincent Franssen, Commercial Director, toonde de ontwikkeling van het bedrijf, de nieuwe productiefaciliteiten, en de mogelijkheden voor nieuwe bedrijven op Utrecht Science Park Bilthoven. Minister Schippers heeft een warm hart voor het bedrijf en de locatie: ,,Door dit bedrijf op deze locatie hoop je ook weer andere bedrijven aan te trekken. Dat is gigantisch belangrijk voor deze regio. Dat hou ik goed in de gaten. Het is bijzonder voor de toekomst van de gezondheidszorg, er zijn veel ontwikkelingen die in de biotechnologie plaatsvinden en die zijn heel belangrijk. De Life Science-as met Utrecht is ook heel belangrijk, dan krijg je toch een samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen, ze kunnen profiteren van elkaar en van de infrastructuur; dat is de dynamiek die we nodig hebben om de economie harder draaiend te krijgen.”

Na afloop van dit bezoek ging de minister de straat op in Bilthoven Centrum om in gesprek te gaan met inwoners en winkeliers. Ze ontmoette Peter Dapper, voorzitter van de winkeliersvereniging die haar de huidige werkzaamheden en de renovatie van het centrum toonde. De minister werd vergezeld door lijsttrekker Jolanda van Hulst, wethouder Arie-Jan Ditewig, kandidaat-raadsleden en leden van het campagneteam van VVD De Bilt. Het bezoek werd afgesloten bij ondernemer Sjollema van restaurant Settlers op de Julianalaan.

De visie van de VVD op de Bilt sluit aan op de onderwerpen in het bezoek: Het behoud van noodzakelijke voorzieningen is mogelijk door groei van de economie en toename van inwoners. De centrale en fraaie ligging van gemeente De Bilt met verschillende landschappen en kernen, vlak naast de stad Utrecht en het Utrecht Science Park, biedt alles voor wonen én werken. De Bilt heeft onder aanvoering van de VVD de afgelopen jaren geïnvesteerd in de bereikbaarheid, de kernen, de bedrijventerreinen, en de Life Science-as.

Er is een uitstekende invulling mogelijk van de Life Science as, in samenwerking met Bilthoven Biologicals/Utrecht Science Park Bilthoven, de bedrijven op het Berg en Bosch terrein, stationsomgeving Bilthoven en Utrecht Science Park De Uithof. Ook de KNMI en Grontmij dragen bij aan een sterke economie voor De Bilt waar vele toeleveranciers in samenwerken.

VVD De Bilt wil een brede aanpak die er voor zorgt dat, met economische groei en een toename van inwoners, de noodzakelijke en goede voorzieningen als winkelcentra, zorg, cultuur en sport behouden blijven voor de kernen van De Bilt.

Foto Bilthoven Biologicals: Wilma Witkamp