Formatie De Bilt mislukt

CDA en GroenLinks trekken ‘de stekker’ uit formatiebesprekingen VVD, GroenLinks, CDA en PvdA. Na één week formeren is duidelijk geworden dat de beoogde coalitie van VVD, GroenLinks, CDA en PvdA geen vertrouwen krijgt van CDA en GroenLinks. Volgens het CDA en GroenLinks is het vertrouwen in deze coalitie verdwenen. VVD en PvdA zijn verbaasd over deze gang van zaken, aangezien eerder deze week alle partijen in de eerste werksessie nog het vertrouwen uitspraken in deze coalitie. Dit ondanks de smalle basis van 14 van de 27 zetels.

In een gesprek tussen de vier voormalige lijsttrekkers op zondagochtend 29 april deelden CDA en GroenLinks aan VVD en PvdA mee, ‘de stekker’ uit deze coalitie-onderhandelingen te trekken.

VVD fractievoorzitter Fred van Lemmen heeft zijn bevindingen gerapporteerd bij de formateur, de heer Rudi Boekhoven, die hierna zijn ontslag aanbood bij burgemeester Sjoerd Potters. Fred van Lemmen hierover: “Het is uitermate teleurstellend dat in deze fase waarin volop gewerkt wordt aan de inhoud van het coalitieakkoord deze conclusie nu wordt getrokken”.

In de komende dagen zal duidelijk worden hoe nieuwe informatiegesprekken vorm worden gegeven. De VVD heeft de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad geadviseerd om een externe informateur dit te laten oppakken.