Koopzondag moet keuze van de winkelier worden

Veel Biltenaren vinden het niet meer van deze tijd: een overheid die bepaalt of een winkel op zondag open mag. Maar er lijkt verandering op komst. “Wij zijn van mening dat ondernemers de vrijheid moeten krijgen zelf te kiezen of ze op zondag open gaan. Andere partijen willen een duur, grootschalig onderzoek, maar wij stellen een breed, vrijwel kosteloos praktijkonderzoek voor.’’ Christiaan van Nispen tot Sevenaer (VVD) en Dolf Smolenaers (D66) zullen tijdens de raadsvergadering op 24 september een initiatiefvoorstel indienen, en hopen dat meer politieke partijen hen zullen steunen.

“Winkels hoeven niet elke zondag open te zijn; dat kan ook eenmaal in de maand,’’ aldus Van Nispen. “Het kan zelfs per kern verschillen. Maartensdijk zal een andere keus maken dan bijvoorbeeld De Bilt. Wij denken dat ondernemers het zelf kunnen regelen en dat dit niet bepaald moet worden door de gemeente. Het gaat hier om vrijheid om te ondernemen.’’

Beide heren noemen als voorbeeld tuincentrum GroenRijk in Hollandsche Rading, dat graag in de zomermaanden op zondag open wil, en MK Ski, een zaak die graag ’s winters de winkel op zondag wil openen. In beide gevallen werd dit door de gemeente verboden. Beide partijen pleiten voor een pilot van een jaar. Daarna volgt een evaluatie.

“In Zeist is dit ook gebeurd, en na de evaluatie zijn de winkels daar maandelijks één zondag op vrijwillige basis geopend”, aldus Smolenaers. “Niemand wordt gedwongen om op zondag zijn winkel te openen. Je gaat ook niet meer verdienen, maar je voorkomt wel dat je minder gaat verdienen, al zijn er supermarkten die 15% van hun weekomzet op zondag halen.’’ Van Nispen: “De gemeente De Bilt is geen eiland: overal in de omgeving zijn winkels op zondag geopend, en je ziet dat de mensen daar naartoe gaan. De tijden zijn nu eenmaal veranderd. Veel mensen willen op zondag winkelen.’’

Tijdens de raadsvergadering mogen burgers hun zegje doen, mits ze dat van tevoren bij de griffie aangeven. Op Facebookpagina ‘winkels De Bilt zondag open’ wordt al gediscussieerd.