Het was me het politieke weekje weer | week 47

Deze week stond in het teken van belangrijke discussies, incidenten en inspirerende activiteiten. Een korte terugblik:

 

Maandag: Fractievergadering

We startten de week met onze fractievergadering, waarin we uitvoerig spraken over verschillende onderwerpen waaronder; jeugdhulp, de verbreding van de A27 en parkeerplaatsen bij Gregoriuslaan 10. Een bijeenkomst waar zowel inhoudelijke als praktische zaken aan bod kwamen. Mocht je ons een keer willen spreken, je bent van harte welkom om langs te komen bij een fractievergadering.


Dinsdag: Schokkend incident bij SCHC

 

De dag begon met een schokkend bericht: een jongere werd onder dreiging van een mes beroofd bij hockeyclub SCHC. Dit soort incidenten onderstrepen opnieuw het belang van goede verlichting en veiligheid in onze gemeente. Ondanks eerdere toezeggingen is er nog geen vooruitgang geboekt in het vervangen van de straatverlichting. Dit is onacceptabel. Wij roepen het college dan ook op om deze problematiek nu eindelijk serieus aan te pakken. Veiligheid mag geen kwestie van wachten zijn.

 

Diezelfde avond mocht ik de werkgroep Omgevingswet voorzitten. Tijdens de vergadering bespraken we de routekaart voor de implementatie van het omgevingsplan en bestudeerden voorbeelden uit de Oude IJsselstreek, Gouda en VNG. Een avond waarin ook de zoektocht naar een nieuw lid van de werkgroep werd besproken. Daarna bezochten mijn fractiegenoten Kenneth en Kees de raadsavond ‘Brede blik op Jeugd’. Tijdens deze avond lag de nadruk op een grote maatschappelijke omslag in het jeugddomein. Centraal stonden thema's zoals de persoonlijke en institutionele sociale basis voor onze jeugd, die de basis vormen voor de komende verordening jeugd in 2025.

 


 

Woensdag: Begeleiding bij Lego Leagues

 

Een vrije middag vulde mijn tijd bij De Werkplaats, waar ik leerlingen begeleidde bij de Lego Leagues. Dit programma leert kinderen robots programmeren voor uitdagende opdrachten, met in januari een spannende competitie. Inspirerend om de gedrevenheid en het talent van deze leerlingen te zien! De focus lag niet alleen op technische vaardigheden, maar ook op creatief probleemoplossend denken en samenwerking. Dit soort projecten toont aan hoe waardevol praktijkgericht leren is voor de ontwikkeling van onze jongeren.


 

Donderdag: Vergadercultuur en werkgeverscommissie

 

De avond begon met een raadsavond over het vergadermodel. Hoe verbeteren we de bestuurscultuur? Hoewel er plannen liggen, lijkt het ons als fractie duidelijk dat cultuur niet verandert door enkel trainingen of gesprekken. Het vraagt om een aanpak die gericht is op geven en gunnen. Dat betekent meer samenwerking zoeken en vanuit respect een constructieve sfeer creëren.

 

Een van onze ideeën om de vergadercultuur te verbeteren, is het beperken van commissiespreektijden per termijn tot bijvoorbeeld drie minuten en het stellen van een maximum aan het aantal vragen, bijvoorbeeld vijf per termijn. Dit is niet bedoeld om het debat te beknotten, maar juist om raadsleden aan te moedigen zich beter voor te bereiden en kort en bondig te formuleren. Hierdoor blijft er meer ruimte over voor onderlinge discussie en een inhoudelijk debat. We hopen dat dergelijke regels niet alleen zorgen voor meer efficiëntie, maar ook bijdragen aan een betere sfeer in de raadzaal. Het zal mij als commissievoorzitter zeker helpen de commissie beter te begeleiden.

 

Later die avond sloot ik aan bij het presidium als lid van de werkgeverscommissie. Een belangrijk onderdeel van de avond was de bespreking van de benoeming van de nieuwe plaatsvervangend griffier, een proces dat zorgvuldig en met oog voor kwaliteit is doorlopen. De commissie heeft meerdere kandidaten gesproken en uiteindelijk de meest geschikte kandidaat geselecteerd op basis van duidelijke en objectieve criteria.

Echter, tijdens de bespreking bleek dat deze voordracht niet op unanieme steun kon rekenen. Het bezwaar dat werd aangevoerd, betrof een criterium dat ons als werkgeverscommissie nooit was meegegeven. Het voelde voor mij onrechtvaardig dat dit criterium achteraf werd opgeworpen om de benoeming tegen te houden, zonder dat dit expliciet in de opdracht van de commissie stond.

 

Wat dit extra complex maakte, was de vertrouwelijkheid van de discussie in het presidium. Besluiten worden normaal gesproken niet in het presidium genomen, maar slechts voorbereid. Toch leek een minderheid in het presidium erop aan te sturen om de voordracht te blokkeren zonder een openbaar debat in de raad. Dit druist in tegen het principe van openheid en verantwoording dat wij als raad nastreven.

 

Voor mij bracht dit een lastig dilemma met zich mee. Enerzijds voelde het niet goed om de voordracht van de kandidaat in te trekken; anderzijds kan een griffie niet effectief functioneren zonder het vertrouwen en de steun van de raad. Na veel discussie besloten wij als werkgeverscommissie om het voorstel niet in te trekken, maar onze opdracht terug te geven aan de raad. Hiermee ligt de verantwoordelijkheid weer bij de raad en moeten we op zoek naar een nieuwe werkgevers commissie. Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat ik voor een anti-democratische politiek besluit geen verantwoordelijkheid voor wil dragen.

 

Deze kwestie benadrukt voor mij hoe belangrijk het is dat de raad duidelijke kaders en transparantie hanteert bij procedures. Het proces moet recht doen aan de inzet en professionaliteit van alle betrokken én het vertrouwen in de samenwerking binnen de raad versterken. Zeker in het licht van de eerdere bijeenkomst deze avond.

 


 

Vrijdag: Democracity met groep 8

 

De week sloot ik af met een inspirerende en interactieve middag in de raadszaal van de gemeente, waar ik groep 8 van de Groenekanse Schoolvereniging De Nijepoort mocht begeleiden bij Democracity. Dit educatieve spel biedt kinderen de kans om op een speelse, maar serieuze manier kennis te maken met de werking van lokale democratie.

Tijdens het spel krijgen de leerlingen de opdracht om samen een eigen dorp te bouwen. Ze vormen partijen met elk hun eigen visie en moeten keuzes maken over welke gebouwen in hun dorp komen. Dit kan variëren van een bibliotheek of een school tot een sporthal of een winkelcentrum. Elk gebouw heeft zijn eigen kosten, voordelen en impact op de gemeenschap. Het draait om prioriteiten stellen: wat is echt belangrijk voor jouw dorp?

 

Net als in de echte raad moeten de leerlingen samenwerken, voorstellen doen en stemmen. Dit betekent dat ze hun standpunten goed moeten onderbouwen en compromissen moeten sluiten om draagvlak te creëren. Het enthousiasme en de betrokkenheid van de kinderen waren hartverwarmend. Ze voerden gepassioneerde debatten, werkten samen en toonden verrassend veel inzicht in wat een gemeenschap nodig heeft. Ze leren niet alleen over politiek, maar ook over respect, luisteren naar elkaar en hoe ze verschillen kunnen overbruggen.

 

Democracity is meer dan een spel; het is een investering in de toekomst van onze democratie. Het was een eer om deel uit te maken van dit proces en te zien hoe enthousiast deze jonge inwoners van onze gemeente deelnamen. Het geeft vertrouwen dat de toekomst in goede handen is.


 

Tot slot

 

Het was een week vol uitdagingen en inspiratie. Of het nu gaat om de veiligheid op straat, verbeteringen in de bestuurscultuur of het begeleiden van de jeugd: elke stap telt om onze gemeente een betere plek te maken.

Mocht je zelf ideeën of vragen hebben, neem gerust contact op!