De Nationale Markt en CapaciteitsAnalyse (NMCA) wordt eens per vier jaar uitgevoerd en vormt de basis voor het mobiliteitsbeleid van het nieuwe kabinet. De regio Utrecht verwacht dan ook dat deze analyse Utrecht bovenaan zet in de toekomstige infrastructurele plannen van het kabinet.
PROVINCIE UTRECHT HOOG OP KNELPUNTENLIJST
De analyse geeft een beeld van de mobiliteitsontwikkelingen tot 2030-2040 in relatie tot de beschikbare capaciteit, inclusief de geplande werkzaamheden. De groei van het OV-gebruik leidt in Utrecht en Amersfoort tot opgaven voor het spoorwegnetwerk naar verschillende steden binnen en buiten de randstad. Utrecht staat al langer hoog op de knelpuntenlijst. De groeiende stedelijke regio in Utrecht en Amersfoort en de aantrekkende economie zorgen dat het kookpunt wordt bereikt. Uit de analyse blijkt dat het huidige infrastructuurnetwerk de groei niet kan opvangen met een extra bus- of rijbaan.
DRAAISCHIJF VAN NEDERLAND
Drukte op de weg en op het spoor in de regio Utrecht is een nationaal probleem. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (Mobiliteit) van de provincie Utrecht: “Afgelopen jaar kostten autofiles op de Nederlandse snelwegen het bedrijfsleven 1,1 miljard euro. Als draaischijf van Nederland hebben we in Utrecht niet alleen op de snelwegen en de aansluitingen op provinciale en lokale wegen een probleem. Ook voor het spoor is station Utrecht Centraal het belangrijkste knooppunt. De NMCA legt de vinger op de zere plek. Als we nu niet ingrijpen, slibt Utrecht dicht.”
GEVOLGEN VOOR ECONOMIE
Een duidelijk signaal om in infrastructuur te investeren, volgens het bedrijfsleven in de regio Utrecht. Henk Broeders, voorzitter van Economic Board Utrecht: “De Utrechtse economie is sterk diensten- en kennis-gedreven en creëert bovendien veel waarde in de regio’s om ons heen zoals Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam. Als onze kenniswerkers van onze bedrijven en kennisinstellingen als gevolg van de bereikbaarheidsproblemen de andere regio’s moeilijk kunnen bereiken of omgekeerd de afnemers uit de andere regio’s Utrecht niet kunnen bereiken, verliest niet alleen Utrecht omzet maar ook de andere regio’s. Als Utrecht dichtgroeit, leidt dat tot afname van groei in onze regio, maar meer nog tot afname in de regio’s om ons heen."
MOBILITEITSOPGAVE GROEIT
De NMCA neemt in haar berekening geplande investeringen mee, net als het effect van innovatieve en technologische ontwikkelingen op de mobiliteit.