Van de fractievoorzitter

Natasja Steen doet verslag namens de VVD fractie in de Raad van gemeente De Bilt.

Zoals jullie reeds van ons gewend zijn, is hier een terugblik op de maand oktober en november waarin wij twee reguliere raadsvergadering en een begrotingsraad hebben gehad.

Raadsvergadering 30 oktober 2014
Belangrijke onderwerpen die vastgesteld zijn:
- Bestemmingsplan Buitengebied Maartensdijk 2012
Op donderdag 30 oktober is in de gemeenteraad het bestemmingsplan Buitengebied Maartensdijk besproken. Voorafgaand daaraan, op 2 oktober, was er een rondleiding georganiseerd voor de raadsleden door het gebied. Voor een aantal leden een plezierige eye-opener door dit prachtige en kwetsbare gebied. Vervolgens was er diezelfde avond een speciale inspraakavond voor de inwoners en belanghebbenden. Op basis van de insprekers en alle zienswijzen heeft de fractie van de VVD tijdens de raadsvergadering 7 amendementen en 1 motie ingediend. Daarvan zijn er 6 amendementen en die ene motie unaniem overgenomen door alle raadsleden. Uniek in onze gemeente. Hiermee heeft de VVD een aantal belangrijke verbeterpunten aangebracht. Het ging daarbij met name om het beschermen van het kwetsbare veenweide gebied maar tevens de boeren de ruimte geven voor een gezonde bedrijfsvoering. Daarnaast heeft de VVD ook gezorgd voor minder belemmeringen voor andere ondernemers.
- Verkeerscirculatieplan voor kern De Bilt
De maatregelen die getroffen gaan worden zijn de aansluiting van de Prof. Dr. Van Asserweg op de rotonde Biltse Rading, herinrichting Hessenweg-Zuid, reconstructie van het Dr. Letterplein, een rijverbod voor vrachtwagens op de Looydijk en de Dorpsstraat en diverse kleine snelheidsremmende maatregelen. Deze maatregelen zullen geëvalueerd worden. Mocht uit de evaluatie blijken dat deze maatregelingen de huidige verkeersproblematieken niet oplossen, wordt er overwogen om eenrichtingsverkeer in te voeren voor de Dorpsstraat, Blauwkapelseweg, Asserweg en Looydijk.

De VVD fractie heeft ingestemd met de voorgestelde gefaseerde aanpak maar heeft aangegeven minder enthousiast te zijn over eenrichtingsverkeer in de genoemde straten. Eenrichtingsverkeer mag in onze optiek niet leiden tot belasting van sluipverkeer in de omliggende woonwijken en dat deze geconfronteerd worden met verkeersbeperkende maatregelen die er nu niet zijn. Tevens zijn dit woonerven waar veel kinderen spelen. Voor ons staat hun veiligheid voorop. Daarnaast mag het er niet toe leiden dat in eenrichtingsverkeer straten er dan maar harder gereden gaat worden omdat er toch geen tegenliggend verkeer aankomt.
Daarnaast vinden wij een rotonde op het Dr. Letteplein een veel te grote aantasting van één van de weinige groenvoorzieningen van enige omvang en kwaliteit in dit deel van de gemeente. Volgens ons zou van de huidige vorm gebruik gemaakt kunnen worden door het realiseren van twee volwaardige T-kruisingen of een grote ovaalvormige “rotonde” (ovonde).

De huidige aanpak om eerst te evalueren is voor de VVD dus een logische stap. Alleen dan kan er bezien worden of aanvullende maatregelen nodig zijn of dat er nog andere, nog niet voorziene, maatregelen nodig zijn.

Begrotingsraad 6 november 2014
De begroting 2015 en de meerjarenraming 2016-2018 is vastgesteld. Hierbij treffen jullie de algemene beschouwingen van onze fractie aan:

ALGEMENE BESCHOUWINGEN VVD DE BILT: WERK IN UITVOERING!

Sociaal domein
De periode 2015 – 2018 zal in het teken staan van MEER taken naar de gemeente en MINDER geld met name in het sociaal domein. Door deze bezuinigingen zullen er de aankomende jaren pijnlijke maatregelen en keuzes gemaakt moeten worden. Steeds meer wordt een beroep gedaan op de eigen kracht van inwoners gesteund door hun eigen omgeving en netwerken. De VVD staat hier achter, maar als de ondersteuning niet toereikend is of ontbreekt, is de gemeente er om haar inwoners te helpen. Voor de bezuinigingen in het sociale domein is het uitgangspunt voor de VVD dat de zorg voor jong en oud dichtbij geleverd wordt en zo laagdrempelig mogelijk beschikbaar blijft. De organisatie van deze zorg moet effectief en efficiënt ingericht worden, waarbij de gemeente samenwerkt waar dit voor de inwoners een voordeel oplevert.
• Hier ligt voor de VVD wel een zorgpunt: zijn Stichting MENS en Centrum voor Jeugd en Gezin wel klaar voor de transities? Recente rekenkameronderzoeken gaven aan dat dit nog niet het geval was. En waarom twee organisaties? Was het streven niet naar 1 loket (1 toegeleiding)?

Daarnaast moet er geïnvesteerd worden in participatie. Het is belangrijk dat inwoners die zonder baan zijn komen te zitten weer snel aan de slag kunnen. Hiervoor is het aantrekken van werkgelegenheid en het samenwerken met lokale ondernemers van groot belang.
• Maar hoe geven wij De Bilt hierin een eigen gezicht in samenwerking met de lokale ondernemers? De VVD denkt hier graag over mee met het college.
• Het eigen gezicht van De Bilt kan bijvoorbeeld zijn de kinderboerderijen. De VVD snapt dat kinderboerderijen niet tot de core business van de gemeente behoren maar het initiatief dat daar is ontstaan om mensen daar te laten werken om uit eindelijk weer te kunnen participeren op de arbeidsmarkt vindt de VVD een mooi initiatief of initiatieven in de zorg (therapeutisch) en het zou toch zonde zijn als dit zou verdwijnen. Kan een deel van de gelden niet gefinancierd worden uit het sociaal domein? Mogelijk aangevuld met gelden van sponsoren.

Life Science As
Het verder ontwikkelen van de Life Science As en het voortzetten van het economische beleid leveren hier een bijdrage aan.
• De wens van de VVD was dat er meer gelden beschikbaar zouden komen voor de Life Science. Hierin zijn we teleurgesteld, wij snappen ook dat in tijden van bezuinigingen de broekriem wordt aangehaald, maar waarom worden deze gelden maar voor een jaar opgenomen?

Ondernemersfonds
De VVD wil lokale en startende ondernemers ondersteunen, waarbij de gemeente door middel van centrumfondsen hieraan tegemoet komt.
• Wanneer wordt er een voorstel verwacht van de samenwerkende ondernemers betreffende deze centrumfondsen?
• Hoe gaat het college er voor zorgen dat ondernemers eind van het jaar niet in problemen komen?

Subsidies
Verder staat de VVD voor het herijken van het subsidiebeleid en bezuinigen op subsidies die geen algemeen belang dienen.
• Dus goed dat daar naar gekeken wordt. De VVD wil het college meegeven om ook te kijken of sommige subsidies niet anders gefinancierd moet worden bijvoorbeeld uit het budget van het sociale domein.
• Het aframen budget monumentensubsidie heeft ons wel bevreemd aangezien wij deze panden koesteren in de gemeente De Bilt maar hebben begrepen dat het jaarlijks bedrag te klein is om alle aanvragen te honoreren. In het kader van het gelijkheidsbeginsel staan wij achter deze beslissing.

Projecten
Voorts dienen de grote ruimtelijke ordenings- en infrastructurele projecten in deze periode afgerond te worden.
• Maar wat betekenen de kabinetsvoornemens: BTW knelpunten, Sportbesluit, Belasting op storten en verbranden restafval, opschalingskorting en vennootschapsbelasting, maar ook in relatie tot grondexploitaties voor de grote projecten in onze gemeente zoals de Vierstee, Leijen-Zuid, Melkweg en een zwembad? Daarnaast spreekt het college in de begroting over verschraling van het voorzieningenniveau. Aan welke scenario’s denkt het college dan? Hoe ver loopt het op?

Groenonderhoud
De VVD juicht particulier initiatief in groenonderhoud toe en is voorstander van innovatieve projecten, waarbij burgers samen met de lokale overheid het onderhoud en beheer uitvoeren.

Samenvattend
Voor De Bilt vindt de VVD van belang dat we onze voorzieningen op peil houden met aandacht voor onze economie / werkgelegenheid en faciliteren met woningbouw. De Bilt heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de bereikbaarheid, de kernen, de bedrijventerreinen, en de Life Science As. De VVD wil een brede aanpak die er voor zorgt dat, met economische groei en een toename van inwoners, onze noodzakelijke en goede voorzieningen als winkelcentra, zorg, cultuur en sport, zoveel mogelijk, behouden blijven. De centrale en fraaie ligging van De Bilt, vlak naast de stad Utrecht en het Utrecht Science Park, biedt mogelijkheden voor bedrijven en goede woonlocaties voor hun werknemers.
En ten slotte voorzitter staat de VVD voor het terugdringen van de schuldpositie maar wat de VVD betreft NIET door lastenverzwaring voor onze inwoners meer dan het inflatieniveau.

RAADSVERGADERING 27 NOVEMBER 2014

De VVD heeft ingestemd met de najaarsnota 2014. Daarnaast hebben wij ingestemd met diverse onderwerpen in het sociale domein, onder andere:
- Vaststellen Transitienota Wmo 2015
De VVD fractie ziet de Transitienota WMO als een aan de slag notitie om op 1 januari 2015 gereed te zijn. 2015 kan dan als overgangsjaar gebruikt worden om de visie, in samenhang met de andere transities, verder vorm te geven en zaken die aangekondigd zijn in de nota verder uit te werken zoals bijvoorbeeld het vrijwilligersbeleid.
- Vaststellen nota tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
Het enige punt waar de VVD fractie in het voorstel moeite mee had, was dat het geld gelabeld wordt voor een specifieke doelgroep. Dit kan een precedent scheppen voor andere doelgroepen, gelet op het gelijkheidsbeginsel. Daarnaast is in het coalitieakkoord afgesproken dat de budgetten binnen het sociale domein ontschot gehouden worden.

Namens de VVD Fractie De Bilt,

Natasja Steen,