Van de wethouder: Werk in Uitvoering

Jolanda van Hulst bericht over de lopende werkzaamheden in gemeente De Bilt.

Mobiliteit en bereikbaarheidDe rotonde bij de Massijslaan is in de basis al aangelegd en wordt nu verder afgemaakt, er is bewust voor deze aanpak gekozen om te voorkomen dat we met een verkeersprobleem zitten mocht het gaan vriezen. Als nu de vorst invalt kunnen de borden gedeeltelijk worden weggehaald en is de rotonde bruikbaar. Er is veelvuldig en goed overleg met de aanwonenden en ook met de Plusmarkt zijn er goede afspraken gemaakt. Het plateau bij de Berlagelaan ligt ook al in de weg. Verder wordt in de loop van dit jaar en begin volgende jaar de Massijslaan verder aangepakt, o.a. worden de uitstulpingen verwijderd.

De aanleg van de snelfietsroute over de Soestdijkseweg is ook al bijna klaar en de laatste hand wordt aan de inrichting gelegd.

De aanleg van de rotonde bij de Antonie van Leeuwenhoeklaan is gestart en ligt op schema, ook op deze hoogte wordt het fietspad nog verbreed. Allemaal onderdelen van de totale corridorstudie om de doorstroming van de Soestdijkseweg te bevorderen.

Het Verkeers Circulatie Plan De Bilt is aangenomen door de Raad en ook hier gaan we mee van start, o.a. met een onderzoek naar de fietsveiligheid van de Dorpsstraat.

De ondertunneling voor het langzaam verkeer is ook op schema, ik ben hier heel recent nog geweest, het wordt mooi. Mij doet het eerder denken aan een verdiept plein dan aan een tunnel.

Ook in Maartensdijk zijn we druk aan de slag geweest op het Maertensplein, hier is nu de afwatering verbeterd, de herinrichting wordt na de feestdagen weer opgepakt.

Dit voor wat betreft alle direct zichtbare zaken.

Economie

Minder zichtbaar, maar zeker niet minder belangrijk is het instellen van Centrumfondsen. Op verzoek van de Biltse Ondernemers Federatie en twee Ondernemers Verenigingen hebben wij ingestemd als college om dit via de reclamebelasting op OZB basis te gaan invoeren. Dit om de ondernemers in deze twee gebieden te ondersteunen en de free-riders zo ook te laten meebetalen aan o.a. de kerstverlichting, maar dat kunnen natuurlijk ook andere wervende acties zijn. Zo worden de lasten beter verdeeld en zijn de ondernemers slagvaardiger omdat ze budget hebben waar ze zelf over kunnen beslissen. Dit voorstel komt in december in de Raad.
U hebt vast ook de discussie mee gekregen over de zondagopenstelling van winkels. Na kritiek op het onderzoek hebben we het voorstel bewust teruggenomen om zo de mogelijkheid open te houden op een later tijdstip met een alternatief voorstel te kunnen komen.

Ook niet direct zichtbaar zijn alle ontwikkelingen op het gebied van de participatiewet en ook de jeugdwerkloosheid.
Wij pakken deze zaken zowel lokaal als regionaal op onder het motto: wat lokaal kan doen we lokaal, wat regionaal efficiƫnter en beter kan regionaal. Er is inmiddels een goed functionerend werkgeversservicepunt dat als intermediair optreedt tussen het bedrijfsleven en de bijstandsgerechtigde werkzoekende. Er is ook regionaal afgesproken dat er een tegenprestatie gewenst en vereist is bij het ontvangen van een bijstandsuitkering, dit mag ook vrijwilligerswerk of mantelzorg zijn. Maar wel met de nadruk dat we als overheid geen hangmat meer zijn maar een vangnet, uitgaan van wat iemand kan en uitgaan van de eigen kracht van mensen. Vaak blijkt dat met een klein zetje in de goede richting al een groot resultaat te bereiken is.
Hierbij hebben we onze ondernemers heel hard nodig. Gelukkig kan ik concluderen dat wij ondernemers hebben die hiervoor openstaan. Tijdens de bedrijfsbezoeken die ik afleg is dit telkenmale een van de gespreksonderwerpen waarop positief wordt gereageerd.

Life Science As

Dit is een doorlopend proces om bedrijven, ondernemers en instellingen hiervoor te interesseren en het constant onder de aandacht te brengen. Hierin is ook de regio heel belangrijk, als het in Utrecht regent, druppelt het in De Bilt. De samenwerking of beter het samen optrekken met Utrecht Science Park hierin is een hele mooie ontwikkeling. De Bilt staat als medeorganisator van de diverse activiteiten op dit vlak op de rol. Dit werkt. Zelfs zo goed dat het de aandacht van onze omringende gemeenten heeft getrokken en die proberen nu aan te sluiten. Het optrekken als regio is belangrijk omdat we elkaar versterken en aanvullen.
Samen met Jeroen Kreijkamp, wethouder van Utrecht zitten wij op de bok voor de profilering van de regio.

Woningbouw

Zoals u allen heeft gezien gaat de bouw van Le Grand op het voormalige Inventum terrein voorspoedig, de eerste bouwlagen krijgen vorm. Ook in Westbroek gaan toch weer 3 woningen gebouwd worden door de SSW, ze onderzoeken momenteel of dit met subsidie kan voor nul-op-de meter.

Kortom, met recht Werk in Uitvoering, in de gehele gemeente.