Van de fractievoorzitter

Bericht uit de fractie over de Raad van gemeente De Bilt.

Beste partijgenoten,
De vakanties en dus ook het zomerreces zijn achter de rug en de commissie- en raadsvergaderingen zijn weer begonnen. Zoals jullie van mij gewend zijn blik ik kort terug op de raadsvergadering van 25 september 2014. De belangrijke onderwerpen waren:
Groenstructuurplan
De raad heeft het Groenstructuurplan 2014-2024 vastgesteld voor het groenbeheer en als toetsingskader voor ontwikkelingen in de openbare ruimte. De motie van het CDA, mede ondertekend door de VVD, waarin het college werd gevraagd om gekapt groen dat door de verbreding van de A27 wordt weggehaald te compenseren in de buurt van de verbrede A27, en waar mogelijk met projecten meegenomen kan worden extra groen aan te planten, om de fijnstofwaarden in de kernen zo laag mogelijk te laten zijn, werd breed ondersteund aangenomen.

Meerjarig regionaal beleidskader participatie en inkomen
Ook heeft de raad het meerjarig regionaal beleidskader participatie en inkomen, de nota ‘Participatie en inkomen in de regio Kromme Rijn Heuvelrug – Toekomstbestendige strategische kaders, vastgesteld. De VVD fractie was blij te vernemen dat het onzalige plan om 100% van het gemeentebudget over te hevelen naar de RSD van de baan is. 10% blijft dus bij de gemeente om lokaal in te zetten. Dit past bij het uitgangspunt dat de deelnemende gemeenten met elkaar hebben afgesproken “Lokaal wat lokaal kan, regionaal wat moet”. Wel hebben wij twee opmerkingen geplaatst:
1. De notitie is een hoop feiten en wettelijke kaders maar een visie ontbreekt. De VVD fractie heeft het college gevraagd om in ieder geval met een lokale visie komen in samenhang met de andere transities.
2. Om de participatie goed te laten verlopen is de betrokkenheid van werkgevers van essentieel belang om mensen weer naar werk te begeleiden. Hierin zijn dus ook de Biltse werkgevers van groot belang. Mogelijk een mooie uitdaging voor de BOF om hier professioneel uitvoering aan te geven.

Notitie bezuinigingen maatschappelijke ondersteuning 2015
Het meest pijnlijk besluit dat genomen is, was de vaststelling van de notitie Bezuinigingen maatschappelijke ondersteuning 2015. Het stopzetten van huishoudelijke hulp 1. Gedreven door Rijksbezuinigen die snel ingeboekt dienen te worden en elke maand dat dit langer duurt, kost dat de gemeente een ton extra. Boven op de 3 ton die de overgangsregeling al met zich mee brengt en hoe bezuinig je dan?
Het college heeft de Raad diverse mogelijkheden voor bezuinigen voorgelegd met de voor- en nadelen en heeft een moedige beslissingen genomen om niet te gaan kaasschaven, zoals Beter de Bilt wilde, maar te gaan voor de meest kwetsbare mensen in onze gemeenschap. Moedig omdat een hoop andere mensen deze hulp niet meer gaan krijgen. De VVD fractie is wel blij te vernemen dat het college haar verantwoordelijkheid neemt om deze mensen niet in de kou te zetten door een toelagensysteem te ontwikkelen waarbij cliënten die de 'Hulp bij het huishouden 1' niet meer ontvangen, in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage in de kosten van het zelf inkopen van hulp. Dit maakte dat wij konden instemmen met bezuiniging. Wel hebben wij het college opgeroepen om de pijnlijke maatregel goed te communiceren naar cliënten, deze mensen moeten duidelijkheid krijgen, en naar toekomstige cliënten toe.

Motie onderzoek naar de mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling van het gebied Twisslaan / Groenekanseweg
Als laatste is bovengenoemde motie raadsbreed aangenomen. In eerste instantie was de VVD tegen deze motie omdat de indieners in de motie zaken hadden gezet die niet konden, zoals bouwen in de EHS en de voorbeelden waren te beperkt. Daarnaast wilde wij dat het onderzoek kostenneutraal zou zijn. Na interventie van de VVD en de toezeggingen van de portefeuillehouder werd het onderzoek een verkenning en werd het gebied breder getrokken en liggen alle opties open. Hierdoor konden wij onze steun aan de motie geven.

Tenslotte wil ik jullie meegeven dat op donderdag 2 oktober 2014 om 20:00 er een extra commissievergadering Openbare Ruimte zal plaatsvinden op locatie Groenhorst Maartensdijk inzake spreekrecht bestemmingsplan buitengebied Maartensdijk.

Namens de VVD Fractie De Bilt,

Natasja Steen,