Door gemeenschappelijke regelingen (overeenkomsten
samenwerking /samenwerkingsverbanden met meerdere gemeenten en/of organisaties)
kan gemeente De Bilt kosten besparen en minder ambtenaren met de
betreffende expertise in dienst houden.
Een en ander betekent wel dat controle en grip op de financiële
middelen, en verantwoording van de bestedingen een constante zorg is, en niet aan
het zicht van de gemeenteraad onttrokken mag worden. Per 1 januari 2015 is de
Wet gemeenschappelijke regelingen aangepast. Als gevolg hiervan is verantwoording van de bestedingen en financiële middelen nu in beide regelingen
beter vastgelegd.
Overige wijzigingen:
-Wijziging gemeenschappelijke regeling ICT-samenwerking: betreft voornamelijk jaarlijks informeren deelnemende raden en/of organisaties
vóór 15 april en naamswijziging RSD à
RDWI (regionale dienst werk en inkomen)en benoemen Doorn als vestigingsplaats
RID (regionale ICT-dienst Utrecht).
-Wijziging gemeenschappelijke regeling voor belastingsamenwerking: betreft voornamelijk jaarlijks informeren deelnemende raden vóór 15 april, de toetreding van gemeente Utrechtse Heuvelrug per 2016 en enkele redactionele correcties.
Na behandeling in de commissie Burger&Bestuur zijn beide
regelingen in de raad als hamerstuk afgehandeld.