Nieuwe vormen van horeca/winkels?

Naar aanleiding van het politiek café met Erik Ziengs in oktober kwam de vraag naar boven of het mogelijk is dat de gemeente De Bilt meedoet met een pilot van de VNG omtrent mengvormen van horeca/winkels.

De fractie heeft toen bij monde van fractievoorzitter Christiaan van Nispen tot Sevenaer een voorstel vreemd aan de agenda ingebracht om het college te vragen hieraan mee te doen om daarmee onze eigen winkeliers en horeca-ondernemers te kunnen steunen met een pilot voor 1 jaar. Het college gaat in de raad van december dit beantwoorden. Ook om te zien of te kosten voor een dergelijke pilot niet te hoog zijn.

De pilot “reguleren mengvormen winkel/horeca” maakt het mogelijk dat gemeenten samen met ondernemers onderzoeken op welke wijze  bepaalde mengvormen tussen horeca en  winkels gereguleerd kunnen worden.

Het betreft een landelijke pilot in opdracht van gemeenten.  De  VNG ondersteunt de deelnemers in de vorm van het monitoren en faciliteren van het onderzoek. Het uiteindelijke doel is te komen tot een onderzoeksrapport met goed onderbouwde conclusies en aanbevelingen ten behoeve van de evaluatie van de Drank- en Horecawet in 2017.

Zie ook https://vng.nl/onderwerpenindex/veiligheid/drank-en-horecawet/nieuws/pilot-mengvormen-winkel-horeca-inschrijftermijn-verlengd