Van de fractievoorzitter

Voor de fractie is vandaag het zomerreces begonnen, dat houdt in dat er in juli en augustus geen commissie- en raadsvergaderingen zijn. Natuurlijk zijn wij in die periode wel gewoon actief in het veld. Maar voordat de vakantie echt aanvangt, wil ik met jullie nog even kort terugblikken op de maand juni waarin wij twee raadsvergaderingen hebben gehad.

Jaarrekening
De raad van 19 juni 2014 stond in het teken van de Jaarrekening 2013 en de Kadernota 2015-2018. Terugkijkend naar de Jaarrekening 2013 heeft de VVD fractie geconcludeerd dat er is ingeteerd op de reserves als gevolg van onder andere minder opbrengst bouwvergunningen, genomen verliezen op de grondexploitaties, hogere uitgaven in het sociale domein en ook als gevolg van investeringen in de openbare ruimte nadat deze waren goedgekeurd door de raad. Maar daar tegenover staat wel dat er heel veel gerealiseerd is in 2013 om de gemeente De Bilt tot een mooie plezierige woon- en werkomgeving te maken, zoals de realisatie van o.a. het cultuur educatief centrum, Larenstein, ontwikkelingen in het kader van de Life Science As, ondertunneling spoor, aanpak Julianalaan en er zijn stappen gezet in het sociale domein. Tevens hebben wij het college opgeroepen om aandacht te blijven houden voor veiligheid en de onderhoud van speelplaatsen in onze gemeenten.

Kadernota
Hierbij geef ik jullie een korte samenvatting van de inbreng van de VVD fractie op de Kadernota. De Bilt transformeert. Periode 2015 – 2018 zal in het teken staan van het realiseren van projecten die in uitvoering zijn genomen en die onze gemeente transformeren in een mooie plezierige woon- en werkomgeving. Daarnaast zijn wij begonnen de gemeente te transformeren, ook wel de Kanteling genoemd, naar een gemeente waarin uitgegaan wordt van de eigen kracht van inwoners geholpen/ondersteunend door hun eigen omgeving en netwerken en als deze hulp niet toereikend is of ontbreekt, is de gemeente er om haar inwoners te helpen.

Maar wat betekenen die transformaties dan, dat:
 - lopende projecten afgerond gaan worden, zoals de tunnels en de doorontwikkeling van Bilthoven
   Centrum;
- er een nieuw zwembad komt;
- er nieuwbouw dan wel renovatie komt van de Vierstee;
- samenwerking met lokale ondernemers van groot belang is, dus goed dat er Centrumfondsen komen;
- meer dan ooit vrijwilligers een grote rol gaan spelen, laten wij hen koesteren en ondersteunen waar
  mogelijk;
- er niet alleen voldoende geschikte woningen voor ouderen moeten komen maar voor jong en oud:
  levensloopbestendige woningen;
- hulpverleners integraal, kwalitatief en efficiënter met elkaar moeten samenwerken gericht op preventie;
- meer dan voorheen samengewerkt moeten worden met buurtgemeenten omdat niet alle hulp door een
  gemeente alleen gedragen kan worden.
- de Life Science As verder ontwikkeld wordt. Dit levert immers werkgelegenheid op.
Zo kan ik nog wel even door gaan, maar alles bij elkaar opgeteld staan we voor mega uitdagingen waar de fractie zich de komende jaren graag voor inzet.

Verder vindt de VVD fractie van belang dat:
- inwoners, instellingen en bedrijven goed betrokken blijven bij plannen van de gemeente;
- het college een visie ontwikkelt bij programma 13 kunst, cultuur en cultuurhistorische waarden;
- de veiligheid van onze inwoners gegarandeerd is.

Onderdoorgang Leijenseweg
De raad van 26 juni 2014 ging voornamelijk over de spoorwegtunnel De Leijen. De raad heeft dit bestemmingsplan unaniem aangenomen. Voor de VVD fractie stond voorop dat de veiligheid in de wijk voor de bewoners gegarandeerd is. Daarnaast is de VVD fractie blij met de voorstellen van de wethouder aangaande de verkeersmaatregelen tijdens de bouw van de tunnel. Een aparte fietsbaan over een groot deel van de Jan Steenlaan zien wij als zeer wenselijk en veilig voor de fietsers. Ook het éénrichtingsverkeer voor de overige straten is voor ons een belangrijke stap.

Verder zijn de bestemmingsplannen aanvullende welstandseisen De Leijen Zuid en  Antonie van Leeuwenhoeklaan e.o.  vastgesteld. Bij bestemmingsplan Antonie van Leeuwenhoeklaan was de VVD fractie tegen een voorstel van GroenLinks om beperkende maatregelen te nemen op het terrein aan de Antonie van Leeuwenhoeklaan (voormalig RIVM). GroenLinks wilde namelijk het groene areaal op het terrein zelfs uitbreiden naar 15%. De VVD fractie wil niet dat uitbreiding van hoogwaardige werkgelegenheid in gevaar zou kunnen komen door een overheid die op het laatste moment de regels verandert!

Tot slot wens ik iedereen een fijne vakantie toe!

Namens de VVD Fractie De Bilt,
Natasja Steen,