Van de fractievoorzitter

Op het moment dat ik dit bericht schrijf is het proces van coalitieonderhandelingen en het installeren van het nieuwe college reeds achter de rug en is een nieuwe raadsperiode aangebroken. De fractie wenst Jolanda van Hulst-Mazirel veel succes in haar functie als wethouder en bedankt Arie-Jan Ditewig voor zijn acht jaar wethouderschap waarin hij mooie dingen voor de gemeente De Bilt heeft gerealiseerd. De fractie is ook verheugd dat Hans Los weer terug in ons midden is als commissielid. Wij overwegen nog een commissielid te werven. Het idee is ontstaan om dit samen met het bestuur op te pakken om meer leden te werven voor diverse functies en taken binnen de VVD De Bilt. Hier zult u op een later tijdstip over worden geïnformeerd.

Zoals ik al aangaf is een nieuwe raadsperiode aangebroken en hebben wij inmiddels de eerst raadsvergadering in de nieuwe samenstelling gehouden. Ik zal u namens de fractie na iedere raadsvergadering een terugblik geven over de belangrijke onderwerpen die de revue hebben gepasseerd. Zo heeft de raad op 22 mei jl. besloten over de volgende onderwerpen:

Bestemmingsplan Inventumterrein
De raad heeft ingestemd met het bestemmingsplan op het voormalige Inventumterrein. De fractie is blij dat daar woningontwikkeling, 39 woningen, gaat plaatsvinden en dat er ruimte is gecreëerd om een rotonde mogelijk te maken.

Bestemmingsplan Bilthoven Noord
Na vele jaren heeft de raad ook ingestemd met het bestemmingsplan Bilthoven Noord. De VVD fractie stond achter het plan zoals het voor lag maar er werden twee amendementen ingediend. De eerste door D66 die kort gezegd tegen zijdelingse bebouwing is om doorzichten beter tot hun recht te laten komen. Hier hadden wij moeite mee omdat wij de bewoners de keuzevrijheid wilden geven. Na de uitleg van de portefeuillehouder en de ambtenaren te hebben gesproken, hebben wij toch ingestemd met het amendement omdat er anders 80 woningen in het overgangsrecht terecht zouden komen met alle gevolgen van dien. Bewoners mogen dan gedurende 10 jaar niets meer aan hun woningen veranderen! Met andere woorden de boel staat dan op slot. Dit vonden wij echt te veel. Het amendement maakt dat er geen woningen meer in het overgangsrecht vallen en dat er aan de achterzijde nog wel bijgebouwd mag worden. Dit konden wij steunen. Daarnaast was voor ons van belang dat het plan nu eindelijk vastgesteld werd om bewoners duidelijkheid te geven. Dus geen uitstel meer zoals de PvdA wilde. Maar ook een bestemmingsplan dat Raad van State proof is om niet in allerlei dure bezwaarprocedures terecht te komen. Ook hier voldeed het amendement aan.

Wel vinden wij het jammer dat het tweede amendement van Bilts Belang is aangenomen. Het gebied “Bilts Meertje” naast de Theresiaschool heeft nu de bestemming “tuin” en “verkeer” gekregen. Dit om in de toekomst alle opties voor dat gebied open te houden. De VVD fractie had graag gezien dat dit gebied alleen bestemming “groen” had gekregen.

Tenslotte heeft de VVD fractie de ontwikkelingsmogelijkheden van Sweelincklaan 28 ter sprake gebracht. De voorgevel van dit pand is op papier nu aan de zijde van de Sweelincklaan terwijl in werkelijkheid deze naar het zuiden is gericht. De portefeuillehouder heeft aangegeven dat dit laatste gehanteerd wordt in het bestemmingsplan.

Voorjaarsnota
De voorjaarsnota is voor het eerst losgekoppeld van de kadernota en jaarrekening. Wij zijn blij dat de dit gelukt is. Zo kunnen wij de kadernota en jaarrekening beter voorbereiden. De politieke discussie zal op 19 juni a.s. plaatsvinden.

Naast deze inhoudelijke punten hebben er ook benoemingen plaatsgevonden. De volgende fractieleden zijn benoemd in diverse commissies of gemeenschappelijke regelingen:
- Kees Lelivelt is plaatsvervangend commissievoorzitter van  de  raadscommissie Openbare Ruimte;
- Christiaan van Nispen tot Sevenaer is lid van de Rekenkamercommissie;
- Ik zelf ben lid van de auditcommissie;
- Arie-Jan Ditewig is plaatsvervangend lid van de gemeenschappelijke regeling Bestuur Regio Utrecht
  (BRU) en lid van de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden.
Ook zal de raad waarschijnlijk de werkgroep transities in het sociale domein, een initiatief van de VVD en SGP, nieuw leven in blazen. De opdracht en samenstelling van de werkgroep wordt in de raadscommissie Burger en Bestuur van juni  besproken.

Namens de VVD Fractie De Bilt,
Natasja Steen,