Zondagsopenstelling weer op de agenda

Nu de resultaten van de burgerpeiling bij de gemeente binnen zijn komt het initiatiefvoorstel van D66 en de VVD tot het invoeren van zondagsopenstelling in april weer op de agenda van de raad. De beide partijen hopen op brede steun voor hun voorstel, aldus Christiaan van Nispen (VVD): 'We zijn tegemoet gekomen aan de wens tot uitstel van enkele partijen in de raad, zodat de vraag voorgelegd kon worden aan onze inwoners. Maar nu is het tijd om door te pakken'.

© Vierklank

D66 en de VVD staan op het standpunt dat de gemeente niet hoort in te vullen hoe inwoners hun zondag willen besteden. Winkels moeten ook niet anders worden behandeld dan restaurants, cafés of pompstations. De uitslag van de burgerpeiling geeft de ruimte voor een beleid waarin ondernemers in de verschillende kernen zelf kunnen beslissen of ze al dan niet open gaan. Dolf Smolenaers (D66): 'De beslissing of ze open willen blijft altijd aan hen. We hoeven dat als politiek niet alvast voor hen in te vullen. Wij hebben de keus vorig jaar al gemaakt en zijn vanaf het begin duidelijk geweest. Nu is het tijd voor de twijfelaars binnen de raad om de knoop door te hakken'.

Zie ook:

en http://debilt.vvd.nl/nieuws/7394/voorstel-vvd-en-d66-met-pilot-voor-zondagsopenstelling

In 2015 hielden VVD en D66 een open avond over de voors en tegens van zondagopenstelling. Een verslag staat hier:

Wilt u mee discussiëren, kijk dan op www.facebook.com/winkelsdebiltzondagopen