Groen licht voor pilot met verruiming zondagopenstelling De Bilt

Gemeenteraad De Bilt stemde donderdag 21 april voor verruiming zondagopenstelling. Door de gezamenlijke inspanningen van D66, VVD, PvdA en Beter De Bilt en de steun van Bilts Belang ontstond uiteindelijk een breed draagvlak. De gemeenteraad nam met 16 stemmen voor en 11 tegen het door vele inwoners en ondernemers gewenste besluit. De pilot start 1 september, en loopt zes maanden.

In de raadsvergadering van donderdag 21 april dienden D66 en de VVD samen een initiatiefvoorstel in om de zondagsopenstelling gedurende een half jaar te verruimen, in de vorm van een pilot. De inzet was vrijheid voor ondernemers en inwoners en een gelijk speelveld met omliggende gemeenten. Door de gezamenlijke inspanningen van D66, VVD, PvdA en Beter De Bilt en de steun van Bilts Belang ontstond uiteindelijk een breed draagvlak. De gemeenteraad nam met 16 stemmen voor en 11 tegen het door vele inwoners en ondernemers gewenste besluit.

Dit voorstel van D66 en VVD met een pilot voor de verruiming van de zondagopenstelling is in september 2015 al gepresenteerd. De gemeenteraad heeft toen besloten om in de burgerpeiling een extra vraag op te nemen over zondagopenstelling om het draagvlak te onderzoeken. Donderdag besloot de raad uiteindelijk definitief.

Gemeente De Bilt kent nu vier koopzondagen per jaar: tweede paasdag, tweede pinksterdag, hemelvaartsdag en de zondag voor kerst. De pilot geeft de zondagen vrij voor een periode van zes maanden, van 1 september 2016 tot 1 maart 2017. Daarna volgt een evaluatie en neemt de gemeenteraad een definitief besluit over verruiming van winkeltijden.

De omliggende gemeenten Zeist, Utrecht, Wijdemeren en Hilversum kennen allemaal de mogelijkheid om op zondag boodschappen te doen bij een supermarkt, een tuinmarkt te bezoeken of gebruik te maken van door ondernemers georganiseerde koopzondagen.

Het gaat in eerste instantie om een proef van een half jaar, vertelt Christiaan van Nispen tot Sevenaer, fractievoorzitter van de VVD: "Er is veel angst bij omwonenden en kleine winkeliers: wat gaat mij dit kosten? Wat gaat dit opleveren? We gaan nu een half jaar kijken wat daadwerkelijk de effecten zijn van een wekelijkse koopzondag." Dolf Smolenaers van D66 De Bilt voegt toe: "Volgens ons moet de gemeente niet alvast voor winkeliers beslissen wanneer zij open gaan of rust nemen. Dat geldt ook voor onze bewoners, die kunnen kiezen of ze er gebruik van maken."

Ondernemers zijn in de pilot niet verplicht om op zondag open te gaan. Ze kunnen zelf of met ondernemers in hun kern een eigen keuze maken. D66 en VVD vertrouwen erop dat ondernemers goed tegemoet kunnen komen aan mogelijke bezwaren van omwonenden, door bijvoorbeeld de levering niet op zondag te laten plaatsvinden en door koopzondagen slim in te plannen. Zoals bijvoorbeeld voor kern De Bilt de 3e zondag en voor Bilthoven de 1e zondag van de maand. Dan is het voor de consumenten duidelijk en is er geen onderlinge concurrentie.