Spoorwegovergang heeft zijn tijd gehad

Precies een jaar geleden openden de eerste twee tunnels in Bilthoven. AD Utrechts Nieuwsblad maakte een reconstructie van de ontwikkeling van spoorwegovergang naar tunnel in Bilthoven.

Decennialang was er de roep om een tunnel voor auto's, fietsers én voetgangers bij station Bilthoven. De overgang gold bij Prorail als één van de gevaarlijkste van het land.

Onder het bewind van wethouder Arie-Jan Ditewig (VVD) werd in 2008 tot de aanleg van een tunnel besloten. In 2006 kwam een scholier van De Werkplaats onder de trein terecht. Het was net gebeurd, toen Ditewig passeerde. "Ik was postgetuige, zeg maar. Dat heeft zeker meegespeeld bij mijn inzet om de overgang weg te krijgen,"blikt hij terug. "Het was het zestiende ongevalsslachtoffer sinds 1981, zover ik heb kunnen nagaan. Zo kon het echt niet verder. Er bleken al sinds 1928 plannen voor een tunnel te bestaan, maar je kunt er niet over blijven praten, terwijl er regelmatig slachtoffers vallen. Ik ben in gesprek gegaan met Prorail, provincie, regiobestuur en het ministerie. Tweemaal was ik bij Camiel Eurlings, toen minister van verkeer om een oplossing voor elkaar te krijgen. Zowel bij het station, als de Leijenseweg. Dat heeft hij gehonoreerd."

Ditewig, van 2006 tot 2014 wethouder, beschouwt de realisatie van de tunnels als zijn grootste verdienste voor de gemeente, waar hij met genoegen doorheen rijdt. Wat hem betreft verdwijnen alle overwegen uit Nederland. Zijn boodschap voor andere wethouders in Nederland: "Vat de koe bij de horens. Er blijkt veel mogelijk voor de veiligheid. Dat gaat toch voor alles."


Het volledige artikel was te lezen in AD Utrechts Nieuwsblad van 7 mei 2016