Kadernota 2017-2020: VVD zet in op Koers Houden

In de gemeenteraad van 23 juni 2016 schetste fractievoorzitter Christiaan van Nispen tot Sevenaer de uitgangspunten van de VVD bij de Kadernota 2017-2020: De VVD zet voor 2016 in op het verder stimuleren van de groei van de economie, om daarmee het prettig wonen in onze gemeente met goede voorzieningen te behouden, en betaalbaar te laten zijn zonder dat de lasten stijgen. Versterken van de concurrentiekracht en leefbaarheid staat dan centraal.

Voor de VVD zijn er in 2016 3 speerpunten:

- Economie

- Veiligheid

- Financiën

Na twee jaar is het duidelijk dat dit college veranderingen weet te bewerkstelligen.

De contouren staan stevig maar nu is het een kwestie van koers houden.

De rol van onze gemeente in de omgeving begint steeds belangrijker te worden en andere gemeenten zien dat ook. Er gebeuren momenteel grootse zaken die veel beter belicht moeten worden.

Na Madrid, London en Berlijn is in 2016 de Campus Party naar Utrecht gekomen omdat onze regio de meest competitieve regio van Europa is voor de 2e keer op rij. Waarom is Utrecht de meest competitieve regio? Dankzij hoogwaardige bedrijven, hoogopgeleide mensen en (zeer belangrijk) een zeer plezierig en groen woonmilieu.

Tijdens deze Campus Party, een internationale tech bijeenkomst, is er de City Deal Health Hub getekend. Dit voorziet in afspraken voor het opzetten van pilots voor een regelarme of -vrije aanpak en de toepassing van bewezen innovatieve technologieën voor de ontwikkeling van een gezonde stad. Duurzaamheid in optima forma dus, voor gezond leven, en versterking van de concurrentiekracht, van onze regio en van onze gemeente.

Daarmee staat onze eigen Biltse Life-Science-As internationaal bij iedereen op het vizier. Zo zeer zelfs dat toen een chinees bedrijf de vastgoed portefeuille van Delta Loyd overnam per direct vrijwel alles doorverkocht, maar, onder andere, het Berg en Bosch terrein heeft behouden vanwege de zeer strategische betekenis van dit park in relatie tot de omgeving !! Door dit soort ontwikkelingen is de Biltse Life-Science-As onderdeel geworden van Utrecht Science Park en is daarmee het eerste Satelliet Science Park in Nederland geworden, namelijk het USPB (Utrecht Science Park Bilthoven). En waarom nu juist ons park? Omdat we naast het ALT terrein nog een ruimte hebben die gebruikt kan worden voor toekomstige ontwikkelingen. Juist die vrije ruimte van de schapenwei zorgt ervoor dat er in de toekomst nog meer mooie dingen kunnen ontstaan. En om die potentie ten volle te kunnen benutten zijn wij blij dat er op 11 mei jongstleden een samenwerkingsovereenkomst is getekend tussen Bilthoven Biologicals, gemeente De Bilt, provincie Utrecht en het Utrecht Science Park. Allemaal zaken waar we enorm trots op kunnen zijn.

Wat heeft dit nu met de kadernota te maken vraagt u zich af?

Dit soort ontwikkelingen geeft een enorme boost aan onze rol en positie in de regio hetgeen weer zorgt voor veel verschillende werkgelegenheid. (Inmiddels werken bij Bilthoven Biologicals al weer meer dan 400 mensen.) En dat is ook weer goed voor onze lokale ondernemers en inwoners. Om die ontwikkelingen niet tegen te houden en, sterker nog, juist verder te stimuleren is het van essentieel belang dat we blijven investeren in de economie. Vandaar dat de fractie van de VVD zeer verheugd is met de extra investeringen voor de komende 2 jaar in de economie.

Ook is de VVD blij met de pilot voor de koopzondagen. Dit zorgt voor een aantal kernen voor meer vrijheid om te ondernemen en boodschappen te doen, een verwachte toename van de werkgelegenheid.

Nu dus achterover gaan zitten en genieten ??

NEE, nu de economische koers behouden !!

Hoe zit het met de veiligheid?

Uit de GemeenteBeleidsMonitor 2015 blijkt dat 93% van de inwoners zich veilig voelt in zijn/haar omgeving. Dat is een stijging met 3% ten opzichte van de vorige meting. Onze inwoners zijn nog steeds het meest ongerust over een eventuele woninginbraak. Daarom is de VVD blij met de onverminderde aandacht voor het PKVW (PolitieKeurmerk Veilig Wonen). Daarnaast vraagt de VVD verdere aandacht en focus op handhaving.

Een veilige koers dus

Door de aanleg van de tunnel bij de Leyensweg wordt de verkeersveiligheid aanmerkelijk vergroot doordat verschillende verkeerstromen van elkaar worden gescheiden. Tijdens de aanleg is extra aandacht gekomen voor de fietsers op de Jan Steenlaan en omgeving. De fractie van de VVD wacht de plannen van het college hieromtrent met belangstelling af.

Bij de dienstverlening krijgt de ICT een steeds belangrijkere rol. Dat komt omdat onze inwoners ook vragen om een betere digitale toegankelijkheid van hun lokale overheid. Om op een moderne manier met de overheid 24x7 te kunnen communiceren en informatie op te halen. Daarbij mag echter het menselijke aspect niet uit het oog verloren worden. Laten we ajb het klantcontactcentrum niet vervangen door een geluidsbandje. Daar zit niemand op te wachten !

De fractie van de VVD is blij met het feit dat er nu serieus gekeken gaat worden naar het onderhoud van het gemeentelijk vastgoed. Graag ziet de VVD een concreet plan daartoe met kosten en dekking tegemoet.

VRAAG: Op welke termijn denkt het college dit aan de raad te kunnen presenteren?

De VVD ziet de noodzaak voor oplossingen ten aanzien van de woningnood. Is het reëel om te veronderstellen dat we alle problemen kunnen oplossen ? NEE. Maar als we dan gaan zoeken naar oplossingen moet dat niet alleen voor statushouders zijn maar voor alle inwoners, Jong en Oud. We zijn nieuwsgierig of de eventuele oplossingen passen binnen de financiële kaders.

Over de WMO is vanavond al veel gezegd. De VVD is voor een gedegen beleid met een toekomstvisie en niet iedere keer iets anders uit proberen. Wij steunen dus de motie van D66 om eerst een

goede gezonde koers te bepalen

En dan de Financiën.

Uit het meerjarenperspectief blijkt vooralsnog dat er sprake is van een positief overschot. De VVD is van mening dat het college er inderdaad verstandig aan doet dit geld voorlopig opzij te zetten voor eventuele risico’s. Mocht blijken dat die risico’s zich niet voordoen dan is het de prioriteit van de VVD dat deze eventuele overschotten worden ingezet voor schuldreductie zodat daardoor de lasten van de burgers in de toekomst worden verlaagd.

In deze kadernota geeft het college aan dat er mogelijkheden zijn voor het heffen van precario op kabels en leidingen. Dit leidt dan echter wel tot een extra verhoging van de lasten voor onze burgers. Dit is in de optiek van de VVD alleen toegestaan als de toegenomen inkomsten ten goede komen aan een lastenverlichting voor de burgers in het kader van de verschillende heffingen en evt. schuldvermindering. Op dit moment betalen onze burgers namelijk ook al mee aan de precariorechten die andere gemeenten wel heffen en onze gemeente niet. Immers de nutsbedrijven slaan deze rechten integraal om over alle gemeenten in hun verzorgingsgebied of deze nu precario heffen of niet.”

Uit navraag elders hebben wij gehoord dat deze heffing (voor zolang het duurt) jaarlijks een zeer substantieel bedrag kan opleveren. Ik zie direct de PvdA glunderen bij de gedachte hoe ze dit kunnen gaan uitgeven aan allerlei leuke plannetjes.

De VVD wil echter dat dit direct en indirect ten goede komt van de inwoners. Daarvoor hebben wij dan ook een motie opgesteld die ik hierbij aan de voorzitter overhandig.

Blijf dus deze financiële koers volgen !

Onderhoud aan schoolgebouwen is nu ondergebracht bij het Rijk. Echter de verantwoordelijkheid voor nieuwbouw ligt nog steeds bij de gemeente.

VRAAG: In hoeverre is bekend of iedere school een adequaat onderhoudsplan heeft opgesteld en hoe wordt hierop door de gemeente gecontroleerd?

De VVD maakt zich zorgen, want als een school het onderhoudsgeld uitgeeft aan onderwijsmiddelen dan komt de school over 10-15 jaar naar de gemeente voor een nieuw schoolgebouw.

VRAAG: Zijn hierover concrete afspraken gemaakt met de schoolbesturen?

Blijf dus op koers

U heeft begin 2016 de besturen van de diverse gemeenschappelijke regelingen een brief gestuurd met de opgave de komende 4 jaar jaarlijks 1% te bezuinigen.

VRAAG: Hoe is daar op door alle regelingen gereageerd?

Tijdens de behandeling van de kadernota een jaar geleden heeft de VVD u gevraagd organisaties die volledig afhankelijk zijn van gemeentelijke subsidies te begeleiden naar een mindere afhankelijkheid.

VRAAG: Hoe staat het daar nu mee?

TOT SLOT

Steun onze motie en wij kunnen met elkaar echt structureel verder gaan met

HET OP KOERS HOUDEN VAN DIT BELEID

Wij danken iedereen voor hun inzet, niet alleen alle ambtenaren maar ook alle vrijwilligers in de gemeente en alle betaalde maar vooral ook onbetaalde zorgverleners.

Vervolgens wachten wij geduldig de antwoorden van het college af.