Bas Verkerk benoemd tot waarnemend burgemeester gemeente De Bilt

De Commissaris van de Koning in de provincie Utrecht heeft, na goed overleg met de fractievoorzitters uit de gemeenteraad, per 27 september de heer mr. drs. G.A.A. (Bas) Verkerk benoemd tot waarnemend burgemeester van de gemeente De Bilt. De heer Verkerk is benoemd in verband met het vertrek van burgemeester A.J. Gerritsen, die per 27 september is benoemd tot burgemeester van Almelo.

De heer Verkerk zal het burgemeesterschap in De Bilt waarnemen totdat in een Kroonbenoeming zal zijn voorzien. De commissaris zal op korte termijn de minister van Binnenlandse Zaken adviseren over het openstellen van een vacature voor een nieuwe burgemeester voor De Bilt.

Bas Verkerk (Hoonhorst, 1 juli 1958) is een ervaren bestuurder en toezichthouder in het publieke en semi-publieke domein. Hij studeerde Recht en Planologie en Nederlands Recht aan de Rijksuniversiteit Groningen en was onder meer chefjurist bij de Raad van State, raadslid voor de VVD en wethouder Economie en Personeel in Den Haag en, van 2004 tot en met afgelopen juli burgemeester van Delft.

De heer Verkerk zal dinsdag 27 september worden beëdigd door de commissaris van de Koning.