Provinciale energieagenda biedt kansen voor de economie

In de Provinciale Staten vergadering van 19 september is de provinciale energieagenda goedgekeurd. De VVD is blij dat de provinciale energieagenda er nu ligt. Over de inhoudelijke relatie tussen energieverbruik en klimaatverandering wordt in de maatschappij verschillend gedacht. Die vinden we niet het belangrijkste. Het gaat ons als VVD er vooral om dat in deze agenda maatregelen worden voorgesteld die ervoor zorgen dat wij ook economisch de kansen van de energietransitie pakken.

Kansrijke initiatieven
In de energieagenda staan maatregelen waarmee de provincie drempels weghaalt voor kansrijke initiatiefnemers in de energietransitie. Dat is niet alleen goed voor ons milieu maar ook voor de economie en dus voor banen. Energiewoordvoerder Jacqueline Vaessen: “De VVD is blij dat de energieagenda ontwikkelruimte biedt voor diepe geothermie. Dit biedt zowel op het gebied van kennisontwikkeling als werkgelegenheid een impuls voor de economie.”

Nu aan de slag
Nu is het zaak om aan de slag te gaan en voorwaarden te scheppen om kansrijke initiatieven om te bouwen tot succesvolle businesscases. De provincie zal hier een regiefunctie in vervullen, waar kansrijke initiatieven alles kunnen halen, wat ze nodig hebben om hun duurzame oplossing succesvol te maken: kennis, contacten en financiering.

Ruimte voor nieuwe initiatieven
Technische ontwikkelingen gaan snel, en zo geldt dat ook voor de opwekking van duurzame energie. Woordvoerder Jacqueline Vaessen: “ Ik ben blij dat in de energieagenda expliciet vermeld staat dat nieuwe opschaalbare kansrijke initiatieven gevolgd worden en eventueel ondersteund worden als deze een evidente bijdrage leveren aan de energietransitie. Dit biedt ook kansen voor het regionale bedrijfsleven, omdat we ze uitdagen om met nieuwe innovaties op de markt te komen”.

Ruimte voor duurzame opwek van energie beperkt
Wie naar de windkaart van Nederland kijkt ziet immers dat er in onze provincie maar weinig locaties zijn die voldoende zijn voor een windturbine. Zeker gezien de grote hoeveelheid groen in onze provincie en de dichte bebouwing in de rode contour. Vanzelfsprekend houden we ons aan de met het rijk afgesproken doelstelling om 65,5 MW in ruimtelijke regelgeving mogelijk te maken. Windturbines zullen alleen dan geplaatst worden als er binnen de betreffende gemeente draagvlak voor bestaat. Ook voor andere duurzame vormen van energieopwekking zoals bijvoorbeeld zonne-energie is in onze provincie weinig ruimte beschikbaar. Zelfs als we alle daken vol zouden leggen met zonnepanelen komen we nog lang niet aan 10% opgewekte duurzame energie.

Focus op energiebesparing
Om toch de gewenste 10% duurzame energie opwek in 2020 te halen ligt de prioriteit in de energieagenda terecht op energiebesparing. Als je in totaal minder energie gaat verbruiken, stijgt het aandeel duurzame opwek namelijk ook. Om meer energiebesparing in de gebouwde omgeving te realiseren wordt het energiefonds van de Gemeente Utrecht uitgebreid naar de hele provincie. Vanuit dit fonds worden leningen verstrekt aan particulieren en kleine bedrijven die investeren in energiebesparing. Doordat het een revolverend fonds is (het geld komt elke keer weer terug in het fonds) kan veel meer energiebesparing gerealiseerd worden dan als om subsidies zou gaan. En omdat de leningen moeten worden terugbetaald, zullen ook de initiatieven economisch 'duurzamer' zijn.