De zondagopenstelling: er zit beweging in!
Op initiatief van VVD De Bilt en D66 is de pilot met
zondagopenstelling van winkels een feit. Winkels kunnen nu zelf kiezen of ze
wel of niet op zondag opengaan. De pilot loopt van 1 september 2016 tot 1 maart
2017. Daarna beslist de gemeenteraad op basis van een evaluatie over het
vervolg. Kees Lelivelt vraagt de ondernemers en bewoners naar hun ervaringen
met de zondagopening.
In gemeente De Bilt is nu een divers beeld te zien. De klanten moeten er aan wennen. De supermarkten zien beweging in de omzetontwikkeling en zijn niet ontevreden. Het is erg jammer dat de winkeliersverenigingen geen duidelijke rol hebben gepakt. Op de eerste zondag van de maand zijn nu gelukkig wel de modezaken in Bilthoven geopend en in de Bilthovense Boekhandel is een activiteit. Naast supermarkten zijn ook Kruidvat, de nieuwe BienB conceptstore elke zondag open. Het is jammer dat Albert Heijn in de Kwinkelier niet opengaat, omdat dat zo is afgesproken met Albert Heijn Den Dolder. Daardoor missen de andere winkels de aanloop.
Wonen: graag meer woningen, met extra parkeerplekken
Wat willen we? Meer bewoners in het centrum is goed voor de gezelligheid en sociale veiligheid. En er is ook vraag naar. Wel moeten er dan ook parkeergelegenheid voor bewoners bij komen zodat het centrum niet verstopt raakt. Bewoners zijn blij met het Lichtruim, maar het is jammer dat de bibliotheek en muziekschool nu bij de Planetenbaan zijn gehuisvest. Goed voor de Planetenbaan, jammer voor het centrum. Concentratie is beter voor een bruisend centrum.
Verkeer: pas op in het verkeer
Er zijn meer parkeerplekken gekomen en het is gelukkig
gratis parkeren. De keus voor zoveel mogelijk plekken is destijds gemaakt door
de winkeliers. De gebruikers hebben wel moeite met de smalle en rechte vorm van
de parkeerplek. Op de Julianalaan wordt soms teveel gebruik gemaakt van
parkeerplekken door personeel en bewoners.
We hebben betere fietspaden gekregen, maar er wordt nu wel harder
gereden. Het is soms erg oppassen voor voetgangers, automobilisten en fietsers.
Op de Julianalaan met name in de morgen, tussen 8 en 9.30 uur en op
woensdagmiddag, omdat dat de school begint en uitgaat, en mengt met ander
verkeer.
De tunnel heeft gezorgd voor veiligheid bij het station. Daar is iedereen blij mee. Het is nu nog extra druk op de Soestdijkseweg door de afsluiting van de Leijenseweg. Fietsers en auto’s moeten goed op elkaar letten.
Veiligheid: hoe actiever hoe beter
Bewoners voelen zich wel veilig in Bilthoven Centrum, en hoe meer activiteit, hoe beter. Meer woningen zijn welkom. Overlast van jongeren is er niet echt. Maar er is ook niet veel voor ze te doen. Bilthoven is goed in scholen en sport voor jongeren, maar op uitgaansgebied gaan ze naar Zeist of Utrecht.Bilthoven Centrum: bijzonder dorpscentrum met allure
De centrumfunctie van Bilthoven is op verschillende
manieren besproken:
·
Identiteit en uitstraling
De identiteit van Bilthoven, met de
sfeer van groene lanen, en de allure van een bijzonder dorpscentrum, moet
leidend zijn in de inrichting, de detailhandelsmix en de activiteiten van
Bilthoven Centrum. Het Masterplan van Bilthoven Centrum heeft hiervoor een
basis gelegd. De bouwactiviteiten op de Kwinkelier,
Vinkenplein en De Driehoek bij het Emmaplein
zijn hiervan een uitwerking. Het
duurt veel te lang met De Kwinkelier en er is leegstand, maar die is deels voor
verhuizing nodig. Bij de Julianalaan, het station en de tunnels is er de
afgelopen jaren enorm verbouwd en verfraaid. Er is goede horeca met o.a. Settlers
en PK, het centrum lijkt te gaan draaien. Bijzondere evenementen voegen iets toe
aan de beleving van een bruisend Bilthoven Centrum, voor de eigen inwoners én
de omgeving.
·
Lokaal samenwerken
De samenwerking van winkeliers, bewoners en politiek kan beter. Het
ondernemersfonds is een heel mooie aanwinst, hierdoor dragen alle ondernemers verplicht
bij aan evenementen en feestverlichting. In samenwerking van de winkeliers en
de eigenaar van de Kwinkelier is er een feestdagen programma voor zaterdag 17
en zondag 18 december. In september was er een zeer geslaagd Wereldfeest. En de
ALS loop was een bijzonder particulier loopevenement in het centrum.
Ondernemers hebben soms het gevoel dat ze achteraan lopen in plaats van voorop
als het gaat om de kennis over bouwactiviteiten. Gemeente, eigenaren en
ontwikkelaars hebben een eigen overleg. Ondernemers kunnen zich veel beter en
duidelijker manifesteren dan nu het geval is.
Met een eigen visie op de voortgang met masterplan Bilthoven Centrum en
gewenste aanpassingen. En met een eigen verhaal naar de klanten. Alles om er
een bruisend centrum van te maken. Een goede volgende stap is volgens
Christiaan van Nispen van VVD De Bilt een bijdrage aan de nieuwe
detailhandelsnota voor gemeente De Bilt.
·
De klant centraal
De belangrijkste klanten voor Bilthoven Centrum zijn de eigen inwoners. De
ambitie is om meer te betekenen voor klanten in de regio. De hoeveelheid
winkels en horeca en de kwaliteit van het aanbod is daarvoor belangrijk.
Gelukkig kent Bilthoven Centrum goede speciaalzaken van zelfstandige
ondernemers in o.a. mode en schoenen, bloemen, verszaken met kaas, vlees en
vis, en recent ook een nieuwe conceptstore. Dat onderscheidende en goede aanbod
met een mix van aantrekkelijke horeca is belangrijk, inclusief het gratis
parkeren. Daarmee maken we onderscheid. Bewoners
willen dat het centrum leeft en dat verschillende activiteiten prettig
samenkomen in wat voelt als hun eigen centrum. In het woningaanbod is van
belang wat Bilthovenaren willen, om de doorstroom naar het centrum te
bevorderen.
·
Digitalisering en technologie
De aandacht voor het aanbod en de ontwikkeling van
Bilthoven Centrum is verdeeld over verschillende werkgroepen, verenigingen en
websites. Er is weliswaar goede informatie beschikbaar, maar het overzicht
ontbreekt bij veel bewoners. Daardoor ontstaan geruchten en praten mensen
elkaar na. Behalve bij de Kwinkelier is er namelijk niet zoveel leegstand.
Nieuwe winkels en nieuwe horeca en evenementen beïnvloeden het beeld gelukkig positief.
De marketing en branding van Bilthoven Centrum kan prominenter, met een
duidelijke visie op het centrum en bundeling van informatie over projecten en
aanbod van winkels, horeca, wonen en evenementen.