Gebruikers verbijsterd: De Bilt gaat voor klein zwembad

Burgemeester en wethouders van De Bilt houden vast aan een klein zwembad, dat in de plaats moet komen van het huidige zwembad Brandenburg. De gebruikers zijn verbijsterd. De gebruikers snappen weinig van de opmerkelijke keuze. Recentelijk wees een onafhankelijk onderzoeksbureau nog het grote zwembad aan als enige rendabele. Nog deze maand neemt de gemeenteraad een besluit over het zwembad, dat later dit jaar gebouwd moet worden.

Het nieuwe zwembad is een hoofdpijndossier. Twee wethouders zijn er al over gevallen. Volgens het college is een klein bad van 25 bij 15,4 meter de enige optie die voldoet aan de inhoudelijke en financiële uitgangspunten. Volgens de gebruikers is dit pertinent niet waar. Johan L’Honoré Naber van het ouder-kind zwemmen in De Bilt is des duivels. ,,Er is een nieuw professioneel rapport, dat wéér terzijde wordt geschoven. Het onderzoek toont aan dat het grootste formaat zwembad (25 bij 35 meter) het meest haalbaar is. Een klein zwembad willen zwemmers niet. Het is zonde van het geld om zoiets neer te zetten. In een groot zwembad kunnen meerdere partijen tegelijkertijd zwemmen. Dat zijn allemaal inkomsten.’’

Ook Robert Havekotte, voorzitter van BZC Brandenburg en oprichter van de Stichting Water, is verbijsterd. ,,We zijn totaal flabbergasted. De uitkomst van het onderzoek was dat er maar één variant past in de financiële kaders. En dat is het grote bad. Als het kleine bad doorgaat, stoppen wij als waterpolovereniging.’’

Herman Broring van de Biltse Sport Federatie (BSF) vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente vasthoudt aan het plan. ,,Als ze kiezen voor het kleine zwembad, ben je elk jaar 366.000 euro kwijt en is er geen mogelijkheid het tekort te verminderen door meer opbrengsten te genereren. Bij het grote zwembad heb je legio mogelijkheden om extra activiteiten te doen. Het is een gemiste kans dat we straks met een pierenbadje zitten.’’

Wethouder Ebbe Rost van Tonningen laat in een reactie weten dat de gemeente heeft gewerkt met een rekenrente van 3 procent en niet de 1,5 procent rente waar het onderzoeksbureau mee heeft gewerkt. ,,Dat maakt het grote bad een stuk duurder dan gepresenteerd.’’