Melchiorbank blijft behouden in Bilthoven

De Melchiorbank aan het toekomstige Vinkenplein in Bilthoven blijft niet alleen behouden, maar wordt ook gemeentelijk monument. Met 19 voor en 6 tegen stemde de Biltse gemeenteraad gisteravond voor de door de VVD ingediende motie om de Melchiorbank te behouden.

Dit jaar is het precies honderd jaar geleden dat huisarts en raadslid Melchior de naam Bilthoven bedacht. VVD-raadslid Christiaan van Nispen tot Sevenaer heeft zich erg verdiept in de historie van De Bilt en Bilthoven en nu dus ook in de oorsprong van de bank. ,,Melchior (1874 - 1927) was raadslid van 1915 tot 1921. Hij was het die in 1917 de naam Bilthoven bedacht.'' Aanvankelijk werd het Station-De Bilt, maar dat lag niet helemaal lekker. Er werden diverse alternatieven bedacht, maar volgens Van Nispen tot Sevenaer kreeg geen enkele naam een meerderheid in de raad. ,,Hoe Melchior op de naam Bilthoven is gekomen, weet ik niet.''

Behalve raadslid en huisarts was Melchior ook oprichter van de vrijwillige brandweer in de gemeente en initiatiefnemer van het zwembad Brandenburg. In 1927 kwam Melchior bij een noodlottig ongeval in Soest om het leven. ,,Er werd meteen een burgerinitiatief gestart om hem te eren met een bank'', vertelt Van Nispen tot Sevenaer. Dat leidde tot een raadsbesluit dat op 13 maart 1928 ook de goedkeuring van de provincie kreeg.

Nu leidt de bank een zieltogend bestaan. De houten zitting en rugleuning zijn al lang geleden verwijderd. Alleen het bakstenen gedeelte en de bronzen inscriptie met gedenkplaat zijn nog aanwezig. Bovendien is de bank overwoekerd door struiken.