Kadernota 2018-2021: VVD zet in op Koers Houden

In de gemeenteraad van 22 juni 2017 schetste fractievoorzitter Kees Lelivelt de uitgangspunten van de VVD bij de Kadernota 2018-2021. De economische vooruitzichten afgelopen jaar zijn weer gunstiger dan een jaar geleden, hopelijk gaan we dat in de komende tijd ook meer voelen en beleven. De VVD-fractie steunt het te voeren beleid, maar zal kritisch blijven over economie, veiligheid, financiën en lastenverzwaring.

Het eigen vermogen zou toe kunnen nemen en ook de vaste schuld per inwoner zou verder licht kunnen dalen. In die situatie met afname van onzekerheden kan het gemeentelijk risicoprofiel lager uitkomen waardoor o.a. het verhoudingsgetal van het weerstandsvermogen weer hoger is te realiseren.

Een compliment voor bijlage 3: het dashboard geeft in het kort een goed inzicht hoe we er als gemeente op de middellange termijn voor kunnen staan.

We bevinden ons gelukkig nog steeds in één van de meest competitieve regio’s van Europa. Dat willen we met gemeente De Bilt als onderdeel van de regio, met daarin een belangrijke rol, graag zo houden. Denk hierbij onder andere aan de ontwikkeling van de Biltse Life Science As.

In de inleiding van de kadernota wordt vooruit gekeken naar de strategische opgaven in onze samenleving. Uitbreiding van het woningaanbod, met name van het middensegment om doorstroming te bevorderen en met regionale afstemming, is voor de VVD De Bilt daarbij noodzakelijk. Bij de realisatie van nieuwe woningen zal ook buiten de rode contour naar oplossingen gezocht dienen te worden. Uiteraard wel buiten de groene contour.

VRAAG: Kan het college inmiddels toezeggen wanneer de prioriteitenlijst locaties met herbestemming woningen aan de raad kan worden gepresenteerd?

Ook genoemd wordt de mobiliteit en goede bereikbaarheid van de gemeente te onderzoeken, maaralleen voor openbaar vervoer en de fiets. Het verzoek van de VVD is hierbij de hele ketenmobiliteit te onderzoeken, dus inclusief auto, voetganger, scootmobiel, rolstoel, vrachtververvoer, etc. En met name ook de verbindingen regionaal.

VRAAG: Kan het college dit toezeggen?

Op het gebied van mobiliteit gebeuren goede dingen, zoals de ondertunneling Leyenseweg en geplande verbeteringen Soestdijkseweg en Jan Steenlaan. Maar VVD De Bilt heeft op andere terreinen nog wel grote zorgen. Waar het nog steeds niet goed gaat, is op de Utrechtseweg vanuit Zeist richting Utrecht. De gemeente Utrecht doet momenteel heel erg haar best om de stad zo onbereikbaar mogelijk te maken voor auto’s. Dat betekent vanuit Zeist vooral stilstaan op de Utrechtseweg. Als gevolg hiervan ook veel sluipverkeer en files in de ochtend- en avondspits in gemeente De Bilt. Ditzelfde geldt ook voor gemeenten Zeist en Bunnik. Het eenzijdig autoluw maken van de stad Utrecht kost niet alleen de stad Utrecht geld, maar vooral ook de regio-gemeenten, De Bilt wordt hierdoor minder aantrekkelijk als vestigingsplaats en kost dus ook banen. Het raakt ook aan de toegevoegde waarde die door de VVD in U10 en regio-Q4+ verband wordt gezocht. Goed te horen dat het college wel weer het belang van o.a. regio-Q4+ heeft ingezien en hierin weer actief zal deelnemen namens de gemeente.

VRAAG: Kan het college toezeggen op korte termijn actie te nemen richting gemeente Utrecht (mogelijk gezamenlijk in afstemming met gemeenten Bunnik en Zeist) om de verkeersproblematiek o.a. op de Utrechtseweg aan te pakken?

VRAAG: Kan het college toezeggen weer een verkeerstelling inclusief doorstroomsnelheid binnen de gemeente te laten uitvoeren? Dit na realisatie/ingebruikname ondertunneling Leyenseweg eind van dit jaar? De vorige telling stamt uit 2012/2014. De resultaten zouden ondersteunend kunnen zijn voor een goede besluitvorming over wegen voor eenrichtingverkeer, en actie naar gemeente Utrecht en provincie.

Wat ons zorgen baart is het voortbestaan van “De Dierenwei” in Maartensdijk en de kinderboerderij “De Schaapskooi” in Bilthoven. Onzes inziens zijn deze locaties van algemeen belang voor jong en oud, mensen met een beperking en de goede therapeutische werking van het omgaan met- en verzorgen van dieren. De financiële steun van de gemeente gaat naar- of is inmiddels al gezet op nul. Ze proberen nu van alles om financiële middelen binnen te halen en dat lukt maar mondjesmaat. Al zou de gemeentelijke financiële bijdrage maar voldoende zijn enkel voor de aankoop van diervoeders. Mede gelet op de situatie dat de locaties worden geleid door vrijwilligers en niet door ondernemers. Voor “De dierenwei” in Maartensdijk zou een bijdrage van € 6.000 per jaar het leed al enorm verzachten. Dit geldt ook voor een bedrag van € 15.000 per jaar voor kinderboerderij “De Schaapskooi” in Bilthoven.

VRAAG: Kan het college toezeggen met de managers van “De Dierenwei” en de kinderboerderij in overleg te gaan om mogelijkheden te onderzoeken voor de genoemde beperkte financiële steun t.b.v. diervoeders, om het voortbestaan van beide locaties te verzekeren en de raad hierover op korte termijn te informeren?

Er bereiken ons vanuit bewoners uit o.a. de wijken de Leijen en Brandenburg berichten, dat het openbaar groenonderhoud zeer te wensen overlaat. Met name in de straten met sociale huurwoningen.

VRAAG: Kan het college toezeggen hier extra aandacht aan te geven en hierover op korte termijn de raad informeren?

Al jarenlang wordt de raad niet of nauwelijks geïnformeerd over de locaties en de staat van het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed. Ook het verduurzamen van het vastgoed is niet inzichtelijk.

VRAAG: Wanneer kunnen we van het college een lijst met gemeentelijk maatschappelijk vastgoed en prioriteitstelling verwachten, incl. budget voor noodzakelijk onderhoud en verduurzaming?

Onlangs heeft het college ons in een raadsvoorstel medegedeeld dat extra kosten voor de bouw van het Integraal Kindcentrum De Regenboog in De Bilt ca. € 680.000 bedragen.

VRAAG: Wat betekent dit na actualisatie voor de nu voorliggende kadernota? Volgt hiervoor nog een addendum?

We hebben al lange tijd niets meer mogen vernemen over de vorderingen met aanbesteding voor de bouw van een nieuw zwembad. Gezien het voorgaande zou van een bouwkostenstijging hier ook sprake kunnen zijn. Afgezien van de verkeerde keuze voor een veel te klein zwembad kan de exploitatie daardoor nog negatiever uitvallen. VVD De Bilt en alle overige oppositieleden hebben verhoging van het te verwachten exploitatietekort tijdens eerdere gelegenheden onder de aandacht gebracht van het college.

VRAAG: Kan het college de status ontwikkeling nieuw zwembad weergeven en het proces waarin het zich nu bevindt? Eveneens periodiek te rapporteren aan de raad?

VRAAG: Zijn er op voorhand reserveringen opgenomen of nog op te nemen in de begroting om de mogelijk te verwachten hogere kosten (buiten de extra € 150.000) en hogere exploitatiekosten op te vangen?

Onlangs in de raad bij de behandeling van de voorjaarsnota hebben we aangekondigd bij de behandeling van deze kadernota terug te komen met een vraag over lastenverlichting (o.a. verontreinigingsheffing en OZB). Zoals het college in het financieel perspectief aangeeft, is het algemene beeld positief voor investeringen en lastenverlichting. De gemiddelde lastendruk ligt in gemeente De Bilt echter nog altijd zo’n 30 a 40 % hoger dan gemiddeld in Nederland, ook in vergelijking met buurgemeente Zeist. Als gevolg van een lagere rekenrente van 2% is o.a. het riooltarief verlaagd. De rente op de geldmarkt is gedaald en het college heeft de verwachting aangegeven dat de rente voorlopig laag blijft. Goedkopere leningen zullen een positieve invloed moeten hebben op het begrotingssaldo de komende periode. Met deze gegevens zou het toch mogelijk moeten zijn om de gemiddelde lastendruk verder omlaag te brengen richting het gemiddelde in Nederland? Onzes inziens geen vrijbrief elke keer een verlaging van het riooltarief te compenseren met een verhoging van het tarief OZB! Ervaring leert dat op het moment de rekenrente weer wordt verhoogd, het tarief OZB (2018 – 2020) niet wordt verlaagd! Ons voorstel zou zijn minimaal 3 jaar het tarief OZB te bevriezen ofwel niet jaarlijks te verhogen met de prijsindex en geen verdere compensatie riooltarief, waarmee de gemiddelde lastendruk voor alle inwoners mogelijk verder omlaag kan, in elk geval niet zal stijgen

VRAAG: Kan het college toezeggen de verlaging lastendruk voor alle inwoners richting het landelijk gemiddelde te prioriteren o.a. door bijvoorbeeld minimaal 3 jaar het tarief OZB te bevriezen bij gelijkblijvend riooltarief?

De VVD-fractie complimenteert de ambtenaren en vrijwilligers voor hun niet aflatende inzet voor het belang van de inwoners.

Dank u voorzitter.