De Bilt kijkt tevreden terug op rustig verlopen boerenbeleg

De Bilt kijkt tevreden terug op het verloop van de grootste boereninvasie ooit. Zevenduizend boeren kwamen er, terwijl op hooguit 1500 werd gerekend. De schade aan de Biltse Rading en het honkbalveld, waar de actievoerders zich verzamelden, valt reuze mee. Burgemeester Sjoerd Potters dankt inwoners en hulpdiensten voor hun begrip en inspanningen. Het RIVM is blij dat directeur Hans Brug de boodschap nog een keer heeft kunnen uitdragen.

Brug klom snel van het podium om het terrein te verlaten, maar werd door de organisatie van de demonstratie (Farmers Defence Force, red.) gevraagd om terug te keren en wat uitvoeriger op de kritiek van de boeren in te gaan. Brug overlegde met een gespannen blik met zijn woordvoerders en met de politie, maar besloot om het te laten bij zijn korte toespraak. Na wat verbale verwensingen van een enkele boer, verliet Brug onder begeleiding van beveiligers en politie het terrein.

‘Geen moment dreigend’

RIVM-woordvoerder Coen Berends zegt een dag later dat de situatie tijdens de demonstratie geen moment dreigend werd. ,,Als RIVM vonden we dat we daar moesten zijn om onze boodschap nog een keer voor het voetlicht van de boeren en de samenleving te brengen. De ontvangst van de boeren lag in de lijn van de verwachtingen. Maar hij voelde het niet als ‘in het hol van de leeuw’. Het RIVM staat niet tegenover de boeren. We werken vaak met hen samen. We zijn niet ingegaan op het verzoek van de actievoerders om nog een keer terug te keren op het podium. We hebben overlegd met de politie en besloten dat het goed was zo.”

Eerder de week hadden het RIVM, de gemeente en de politie al met de boeren afgesproken dat ze niet naar het RIVM aan de Antonie van Leeuwenhoeklaan zouden gaan, omdat dit gebouw omwille van de veiligheid en volksgezondheid 24 uur per dag bereikbaar moet zijn. Vrijwel alle 1500 medewerkers van het RIVM moesten woensdag thuiswerken, vanwege de veiligheid en de drukte op de wegen.

Schade valt mee

Honkbalclub De Wombats ging ermee akkoord dat de boeren zich verzamelden op hun complex.  Penningmeester Corjan van den Berg zegt dat de schade aan het veld reuze meevalt. ,,Ik was bang dat het veld er finaal aan zou gaan toen ik zag dat er zoveel boeren kwamen. Na afloop van de actie ben ik naar het veld gegaan. De schade viel gelukkig reuze mee. Je kunt wel zien dat er een paar duizend mensen op hebben gestaan, maar we verwachten dat het gras snel herstelt.”

Op de website van de gemeente De Bilt bedankt burgemeester Sjoerd Potters burgers, bedrijven en hulpdiensten voor hun medewerking. ,,Onze gemeente heeft vandaag een evenement van jewelste meegemaakt. We boden de mogelijkheid aan naar schatting 7000 boeren en 2400 tractoren om te demonstreren en we waren goed voorbereid. Voor mij als burgemeester een uitzonderlijke klus, die wij – alle diensten en partners – niet konden uitvoeren zonder het begrip en de rust van onze inwoners en bedrijven. U gaf ons het vertrouwen en de ruimte. Ik dank u, ook namens de tientallen medewerkers van de gemeente, die zich er enorm voor hebben ingespannen om deze bijzondere dag voor onze gemeente tot een goed einde te brengen.”

De gemeente De Bilt werd verrast door het enorme aantal boeren dat naar de Biltse Rading kwam. Woordvoerder Dick de Jager: ,,We konden daarop inspelen doordat Utrecht een deel van de Biltse Rading binnen hun gemeentegrens beschikbaar stelde, zodat we nog meer tractoren kwijt konden.”

De schade aan de Biltse Rading, waar ongeveer drieduizend trekkers stonden geparkeerd, is volgens gemeentewoordvoerder Dick de Jager minimaal. ,,Een eerste schouw laat zien dat er wat bagger omhoog getrokken is door de tractorbanden. Dat kan met wat kleine ingrepen worden hersteld.”

Declaraties voor schade kan de gemeente De Bilt naar Farmers Defence Force sturen. De Jager: ,,Ze hebben die bereidheid getoond in de voorbereidingsgesprekken. Maar of we ook een rekening gaan sturen is nog niet bekend.”