Een Nieuwe Weg: visie van VVD fractie op Kadernota 2016-2019

Christiaan van Nispen tot Sevenaer sprak in de gemeenteraad van 18 juni over de visie van de VVD op de kadernota 2016-2019.

Een nieuwe weg

Na ruim een jaar is het duidelijk dat dit college een nieuwe weg heeft ingeslagen.

Een duidelijke weg. We weten nu waar we naar toe gaan. Langs de kant van de weg staan ook waarschuwingsborden:

bij voorbeeld voor een dreigend begrotingstekort, of dalende algemene reserves.

Ook krijgen wij onderweg keuzes voorgelegd. Over hoe de groenvoorziening eruit moet komen te zien, of welke afschrijvingstermijn we kiezen voor het riool. Afslagen op de weg die we dus als raad samen bepalen!

De rode draad daarbij blijft de participatiemaatschappij, de duurzaamheid en het op orde houden van onze gemeentelijke financiën. Een verstandig beleid dus.

De koers is helder:

Er gaat geïnvesteerd worden in 3 grote projecten waar een groot deel van de lokale samenleving van zal profiteren:

- Het Nieuwe Lyceum, voor de opleiding van onze jeugd,

- Het Zwembad, waar jong én oud kunnen genieten en ontspannen en les krijgen, en

- De Vierstee, die wederom het kloppende hart van Maartensdijk zal worden.

De investeringen hiervoor zullen dan ook gedragen worden door een groot deel van de samenleving. Aan alle subsidie ontvangende organisaties is gevraagd een stapje terug te doen in het kader van het algemene belang. Maar wij beseffen ons terdege dat dit links of rechts pijn kan doen.

Een hobbel op de weg zorgt er niet voor dat het college de koers kwijt raakt. Toen uit de hoorzitting over de kadernota naar voren kwam dat er dreigende wegversmallingen zouden kunnen ontstaan bij de informele zorg, greep het college in en kwam er een koersaanpassing.

Heeft de VVD dan geen zorgen? Ja natuurlijk wel. Ik noem maar: We zijn nog steeds niet uit de wurgende greep van de wereldwijde economische en financiële malaise. Dat betekent dat bij een aantal projecten er nog steeds noodzakelijke koerswijzigingen moeten plaatsvinden. Er moeten keuzes gemaakt worden waarbij we het hart van de samenleving raken. Namelijk de inzet van de vele vrijwilligers in de gemeente. Laat ze niet denken dat we er niet voor ze zijn.

Maar we moeten allemaal iets inleveren opdat we er ook allemaal iets voor terug krijgen.

VRAAG: Stel dat er door de fantastische inzet in de informele zorg geld wordt bespaard in de formele zorg. Wordt er dan minder bezuinigd in de zorg de komende jaren?

We moeten ons niet laten verleiden om te kiezen voor doodlopende wegen. Nu bezuinigen op het ambtenaren apparaat zoals een andere fractie voorstelt is voor ons een doodlopende weg. Meer bezuinigen op de ambtelijke organisatie betekent meer kennis inhuren en daar is diezelfde fractie ook niet voor. Er zijn nu al teveel projecten die doorschuiven door te weinig kundige mensen. De burger vraagt steeds meer om informatie van de overheid. De VVD wil dus niet minder communiceren!

Waar de VVD wel grote vragen bij stelt is bij bibliotheekorganisatie IDEA. In 2014 heeft deze “waterhoofd” organisatie ruim € 835.000,= aan overhead (dus algemene kosten van het overkoepelende orgaan) ten laste gelegd van 4 gemeenten (Bunnik, Soest, Zeist en De Bilt) en gaat dat in 2016 verhogen met € 100.000,= (stijging van 12%) naar bijna € 940.000,=. Waar iedereen bezuinigt gaan zij meer uitgeven. Dat betekent dus dat gemeente De Bilt in 2016 ruim € 225.000,- moet betalen aan overhead!!!

In plaats van te snijden in eigen vlees wentelt IDEA de kosten af op de vele lezers in de gemeente door de dienstverlening te verminderen. Namelijk het sluiten van de bibliotheek in Maartensdijk en het inkorten van de openingstijden in De Bilt.

VRAAG: Is het college bereid om een indringend gesprek met IDEA te gaan voeren ten einde deze kosten te beteugelen en te strijden voor het openhouden van de bibliotheek in Maartensdijk c.q. het behouden van de openingstijden in De Bilt?

Veel organisaties houden zich bezig met het ondersteunen van behoeftigen in de gemeente. Zo ook IDEA met gratis koffie en verliesgevende cursussen. Dit kwam namelijk uit de hoorzitting naar voren zoals we allemaal hebben kunnen horen, nietwaar?

Wellicht is het een idee dat Stichting MENS hierin een coördinerende rol gaat spelen om ervoor te zorgen dat IDEA zich kan concentreren op haar kerntaak, het stimuleren van lezen en het uitlenen van boeken! En niet het runnen van een buurthuis.

VRAAG: Is het college bereid om ze hiermee op weg te helpen?

Een andere zorg van de VVD is dat, zo is gebleken uit de hoorzitting, een aantal organisaties volledig afhankelijk is van subsidie van de gemeente. In onze ogen een ongezonde zaak. Graag vragen wij het college om deze organisaties op weg te helpen om deze afhankelijkheid te verminderen door het zoeken naar andere, aanvullende inkomsten. Bijvoorbeeld met sponsoring vanuit het bedrijfsleven.

VRAAG: Is het college daartoe bereid en kan zij de raad over de voortgang jaarlijks rapporteren?

Rijdend door de gemeente zien we dat het steeds beter en veiliger wordt. Allerlei positieve ontwikkelingen die de aandacht verdienen. De stevige inzet van het College voor het nog verder versterken van de Life-Science-as, de ondernemers die met een ondernemersfonds mooie ideeën kunnen ondersteunen. Centra die weer opbloeien. Veilige spoortunnels die er nu zijn c.q. nog gaan komen.

Wanneer wij nu rijden, fietsen of lopen door onze gemeente zien we dat de koers helder is en dat de omgeving steeds fraaier wordt.

Wij danken iedereen voor de inzet en wachten geduldig de antwoorden van het college af.