Toezeggingen moeten worden nagekomen

Gemeente De Bilt heeft een tekort aan woningen, dat weten wij allemaal. Daarom is het van belang dat de gemeente duidelijk communiceert over het proces van vergunning verkrijging. De gemeentewebsite voldoet hier al maanden niet aan omdat er niet duidelijk wordt geschetst dat een principe uitspraak aanvragen voor projecten onder de 10 woningen niet meer mogelijk is tot 1 januari 2024.

Wethouder 't Hart lichte het vergunningsproces toe in de gemeenteraad in mei 2023 en deed een toezegging naar VVD-fractievoorzitter Ralph Jacobs om de informatievoorziening te verbeteren door de website aan te passen. Tot op heden is dit nog niet gebeurd. In de raadsvergadering van 26 oktober 2023, vijf maanden later, stelt Jacobs hier vragen over. Nu betreft het 'slechts' het updaten van de gemeentewebsite, echter gaat het wel om een punt wat van belang is om meer woningen te realiseren in de gemeente.

Verder is het onbegrijpelijk en zeer onwenselijk dat de wethouder een toezegging doet en deze niet is uitgevoerd. Wat is de waarde van een toezegging op het moment dat er niets mee gedaan wordt? De wethouder moet woord houden naar de raad, in grote en kleine toezeggingen.