Uitslagen Provinciale Staten Utrecht

Gemeente De Bilt had een opkomstpercentage van 61,1 % bij de verkiezingen voor Provinciale Staten Utrecht. Ten opzichte van 52,5% in de Provincie en 47,5% landelijk, is dat een mooi resultaat. De VVD heeft bij de verkiezingen in De Bilt 21% van de stemmen gehaald en is daarmee de grootste partij. VVD en D66 hebben in Provinciale Staten beide negen zetels behaald. Een flinke winst voor D66 en verlies voor de VVD. VVD bleef nipt de grootste in Provincie Utrecht.

Het politieke landschap blijft in de Provinciale Staten wat betreft de partijen ongewijzigd. Alle zittende partijen blijven zitting houden in de Provinciale Staten van Utrecht. Partijen die de koplopers volgen zijn CDA met 6 zetels, PvdA met 5 zetels en de PVV, GroenLinks en de SP behalen alle drie 4 zetels. ChristenUnie behaalt 3 zetels, SGP en PvdD twee en 50-PLUS behoudt de ene zetel. Geen van de vier nieuwe partijen heeft voldoende stemmen behaald voor een zetel. Alle voorlopige uitslagen zijn per gemeente en voor de hele provincie te vinden op www.kiesjouwutrecht.nl.

Een vergelijk van de Provinciale Statenverkiezingen 2015 met de Gemeenteraadsverkiezingen 2014 in Gemeente De Bilt: VVD(+7,0%), D66(-3,2%), CDA(+0,2%), SP(+0,9%), SGP(-0,5%), CU(+0,1%), PvdA(+0,2%), GrLi(+1,1%)