Biltse ondernemers over koopzondagen in gemeente De Bilt

De Biltse Ondernemers Federatie (BOF) vindt dat supermarkten, bouwmarkten en tuincentra in de gemeente De Bilt de kans moeten krijgen elke zondag open te zijn. Ook overige winkeliers moeten die kans krijgen maar de BOF verwacht dat de animo hier minder is. Nu moet de middenstand het doen met vier koopzondagen per jaar.

Het afgelopen jaar is er een voorstel in de Raad gebracht om mogelijkheden voor winkeliers te creĆ«ren om op zondagen hun winkels open te stellen voor het publiek. Na een politieke discussie heeft het College van B&W het voorstel ingetrokken omdat duidelijk was dat er op dat moment geen Raadsmeerderheid voor was. Dit betekende concreet dat het beleid met 4 openstellingen per jaar werd gehandhaafd . Deze zijn inmiddels voor 2015 vastgelegd (2e paasdag, 2e pinksterdag, Hemelvaartdag en zondag voor Kerst). Voor het bestuur van de BOF was bovenstaande reden om een uitgebreide ledenconsultatie te beleggen met de winkeliers verenigingen om te zien wat de wensen bij de direct betrokkenen zijn.

Waarom meer koopzondagen?

Het blijkt dat de consument in toenemende mate op zondag wil winkelen. De zaterdagen zijn vaak gevuld met sporten, begeleiding van activiteiten van de kinderen etc. De interesse in de koopavonden neemt echter af. Diverse proeven met bv supermarkten, meubelboulevards, tuincentra etc. tonen een onvoorstelbare toeloop van winkelend publiek aan bij zondag openstelling. Er zijn voorbeelden bekend van supermarkten die op zondag 20% van hun weekomzet realiseren. Dit heeft tot gevolg gehad dat, de grote steden voorop, ook vele andere gemeenten er voor hebben gekozen de openingstijden te verruimen en ook zondag openstelling toe te staan.

Momenteel blijft De Bilt hierbij achter t.o.v. de omliggende gemeenten. Hiermee stimuleren we consumenten om buiten de gemeentegrenzen te gaan winkelen: een absoluut verkeerd signaal! Tevens met als gevolg het ontstaan oneerlijke concurrentie, met name voor de supermarkten!

Moeten alle winkels dan iedere zondag open?

Hier kunnen we duidelijk over zijn: NEE.

Allereerst moet het nooit een verplichting worden, maar de mogelijkheid voor de individuele ondernemer. Daarnaast hangt het van de branche af of het zinvol is open te gaan. Ook moeten wij het afwijzen van zondag openstelling uit principiĆ«le overwegingen respecteren. We weten dat het voor de (kleinere) individuele ondernemer die al zes dagen per week open is, bijna niet te doen is een extra dag open te gaan. Zij zitten in een nadrukkelijk spagaat, een niet te onderschatten probleem! Het moet ook voor hen een eigen afweging blijven of zij voldoende omzet kunnen genereren om deze keuze verantwoord te kunnen nemen. Of wellicht op andere momenten dichtgaan en wel op zondag open te gaan. Zij stemmen dit af met de andere winkels in hun centra en maken een gezamenlijke keuze.

Meningen over de zondagopening en verruiming winkeltijden in De Bilt worden verzameld op: