Crisisnoodopvang vluchtelingen in Maartensdijk

Het gaat vooralsnog om een periode van 72 uur waarna de vluchtelingen doorreizen naar een accommodatie waar zij langer kunnen verblijven.

Net als vele andere gemeenten neemt de gemeente De Bilt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om mensen tijdelijk te voorzien van opvang en eerste levensbehoefte. Samen met het Rode Kruis, politie, brandweer en GGD biedt de gemeente deze mensen de komende dagen onderdak. De gemeente weet zich daarbij gesteund door vele vrijwilligers. Omwonenden in Maartensdijk zijn per brief geïnformeerd.

De mensen die vanaf woensdagmiddag worden opgevangen zijn moe en hebben vooral behoefte aan privacy en rust. De gemeente vraagt om dat te respecteren. De Vierstee is preventief door brandweer en politie gecontroleerd en (brand-)veilig verklaard.

Burgemeester Arjen Gerritsen: "We staan voor de humanitaire opdracht om deze mensen een tijdelijke, rustige en veilige plek te bieden na hun vlucht uit gebieden waar zich drama’s voltrekken. De gemeente De Bilt zal zich daar helemaal voor inzetten, samen met al die vrijwilligers en instellingen die onze gemeenschap rijk is. Ik realiseer me dat wij deze impact op onze lokale samenleving met elkaar moeten opvangen. Het is een kans om te laten zien hoe sterk en draagkrachtig we met elkaar zijn!"