60 bedrijven in de race voor titel 'Beste Biltse Ondernemer'

Ruim zestig winkeliers, ondernemers en starters zijn genomineerd voor de titel ‘Biltse Ondernemer van het Jaar’. “Dat zijn veel reacties, ik ben daar blij mee”, zo zegt Jolanda van Hulst, wethouder van De Bilt, maar ook de juryvoorzitter van de verkiezing. “Het is het eerste lustrum dat we gaan vieren en als ik naar het aantal nominaties kijk dan leven de verkiezingen nog volop.”

Het wordt de eerste keer dat Van Hulst actief deelneemt aan de verkiezingen. Ze is sinds anderhalf jaar de wethouder van economische zaken en de laatste ‘Biltse Ondernemer’ verkiezingen waren twee jaar geleden. “Maar ik ben ook acht jaar raadslid geweest en mijn voorganger Arie-Jan Ditewig hield ons toen goed op de hoogte. Dus ik weet wel zo ongeveer wat mij te wachten staat.”

Van Hulst kan een paar intensieve vergaderingen verwachten want allereerst moeten uit die zestig nominaties negen kanshebbers voor de finale worden aangewezen. “Dat betekent dat wij als jury zaken tegen elkaar moeten afwegen. De genomineerden moeten natuurlijk voldoen aan de criteria maar dan nog zal het een hele klus worden om keuzes te maken.”

Meer aandacht

Het zijn de Lions De Bilt-Bilthoven die in 2007 aan de wieg stonden van de verkiezingen. Het idee werd omarmd door de al eerder genoemde Ditewig. Van Hulst: “Hij vond dat er best wat meer aandacht mocht zijn voor ‘onze’ ondernemers. Hij vond het een goed idee om ze in het zonnetje te zetten en dat lukt ook prima door de media-aandacht die de ondernemers op deze manier krijgen.”

De kar werd in eerste instantie getrokken door Lions en BOF. Later, met de instelling van een Ondernemersfonds, werd de rol van de gemeente prominenter. De gemeente faciliteert vooral, in de eerste plaats door op 25 november gastheer te zijn. De finale wordt gehouden in de Mathildezaal. De gemeente levert ook een bescheiden financiële bijdrage. Daarnaast is er ambtelijke ondersteuning. Van Hulst: “Onze ambtenaren gaan nu eerst kijken hoe het zit met de bedrijven die naar voren zijn geschoven. We moeten eerst controleren of ze aan alle criteria voldoen.” Van Hulst is overtuigd van het nut van de verkiezingen. “Er worden heel veel contacten gelegd. Ondernemers die elkaar anders niet zouden kennen zien elkaar en spreken elkaar, door die verkiezingen. Ik zal een concreet voorbeeld noemen. Twee jaar geleden won het Alexander Monro borstkankerziekenhuis de prijs en tegelijkertijd was Landwaart Culinair genomineerd in een andere categorie. Doordat tijdens dat verkiezingsproces contacten werden gelegd is Landwaart nu de hofleverancier van het ziekenhuis. Dat vind ik mooi.”

Bedrijfsbezoeken

Na de ambtelijke screening volgen de bedrijfsbezoeken. De jury splitst zich op en gaat telkens twee aan twee bij bedrijven langs om te zien of ze aanspraak mogen maken op de titel ‘Beste Ondernemer’. Van Hulst : “Dat vind ik echt leuk om te doen. Het is een goede manier om bij bedrijven langs te gaan en ze beter te leren kennen. Die kennis kan ik goed gebruiken in mijn werk.”

Hoe het begon

De Lions zijn in 2007 begonnen met de invoering van ‘Biltse Ondernemer van het Jaar’. De gemeente reikte de prijs uit. Met de ontwikkeling van het Ondernemersfonds werd de rol van de gemeente prominenter. Burgemeester Arjen Gerritsen heeft de prijs in 2007 en 2009 uitgereikt en Arie-Jan Ditewig in 2011 en 2013. De voorgedragen ondernemers worden op een aantal kernwaarden getoetst. Belangrijk zijn respectievelijk klantgerichtheid, passie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en continuïteit. Voor kandidaat ondernemingen geldt, dat willen ze in de markt blijven respectievelijk willen groeien, er veel tijd moet worden besteed aan de afnemers/klanten. Dit betekent dat de ondernemingen/winkeliers vaker de klant moeten opzoeken, moeten luisteren en met ze moeten communiceren. Verder: kandidaat-ondernemers kenmerken zich door passie, bevlogenheid en energie. Vanuit het hart leiding geven en daarbij een bron van inspiratie zijn voor de medewerkers. Ook van belang: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dit is geen keurmerk of logo maar een bewustwordingsproces. Tenslotte besteedt een kandidaat-ondernemer veel aandacht aan de continuïteit van zijn onderneming. Hiertoe hanteert hij een goed ondernemingsplan voor de korte en lange termijn.

De verkiezing van Beste Biltse Ondernemer 2015 is een initiatief van:
Lions Club De Bilt-Bilthoven,
de Biltse Ondernemers Federatie (BOF),