Zonneschijn in De Bilt

Langzaam begint ook voor gemeente De Bilt de zon te schijnen. Het is voorlopig nog een schraal zonnetje, maar gezien de donkere jaren achter ons, is dat een welkome afwisseling. En dat geeft weer hoop voor de toekomst. Er zal de komende jaren nog wel het een en ander gevergd worden van onze inwoners, maar het begin van het herstel is er.

Er wordt niet alleen geïnvesteerd in belangrijke projecten voor de samenleving (Zwembad Brandenburg, De Vierstee in Maartensdijk en Het Nieuwe Lyceum), maar ook blijven we het belang van de zwakkeren in de gemeente beschermen. Zo wordt er niet verder gekort op subsidies voor organisaties die zich bezig houden met de informele zorg. En dat geeft rust voor de hulpverleners en zekerheid voor de hulpbehoevenden. Er worden keuzes gemaakt waarbij het onvermijdelijk is dat we niet altijd iedereen tevreden kunnen stellen. Dat is helaas een feit.

We zijn blij met de verdere toename van de verkeersveiligheid door een verkeerstunnel bij de Leyenseweg. Hierdoor neemt niet alleen de veiligheid, maar ook de bereikbaarheid van onze gemeente voor inwoners en ondernemers toe.

Ondernemers zijn belangrijk voor de werkgelegenheid. Een verdere versterking van de Life-Science-as is een belangrijk speerpunt van het college. Door het ondertekenen van het convenant “De Bilt Verbindt” worden ondernemers gestimuleerd om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen.

De VVD maakt zich wel zorgen om de continuïteit in het beleid. Voor de stimulering van de economie was de afgelopen jaren een bedrag van € 50.000,- opgenomen. Namelijk € 25.000,= voor de stimulering en € 25.000,- voor de ontwikkeling van de Life-science-as. In 2017 stopt dit helaas.

VRAAG: Is het college bereid om te onderzoeken of dit weer opgenomen kan worden in de kadernota voor 2016?

Er zijn twee Centrumfondsen gekomen. Ondernemers kunnen zelf over deze fondsen beschikken en op die manier bepalen wat goed voor hun centrum is. Hierdoor worden de winkeliers nog meer in staat gesteld om onze winkelcentra te optimaliseren. Dat leidt weer tot: meer winkelplezier voor iedereen! Dat nog verder kunnen toenemen door het kunnen winkelen op zondag. Wij zien dan ook de uitslag van de burgerpeiling hierover met vertrouwen tegemoet.

Wij hebben helaas moeten constateren dat de gemiddelde betalingstermijn van de gemeente ondanks harde toezeggingen van het college niet verder is gedaald maar juist weer is gestegen tot 25 dagen.

VRAAG: Kan het college aangeven dat ze bereid is aanvullende maatregelen te nemen opdat de gemiddelde termijn daalt naar de gewenste en toegezegde termijn van 14 dagen?

Startende ondernemers dan wel ondernemers die willen gaan uitbreiden hebben hiervoor vaak de gemeente hard nodig. Echter door onbekendheid met de vele regels worden de benodigde vergunningen vaak te laat of niet aangevraagd. Een goed hulpmiddel hiervoor zou een ondernemersportal kunnen zijn waarop ondernemers precies kunnen zien wat ze nodig hebben.

VRAAG: Is het college bereid een dergelijk portal op te zetten, eventueel in samenspraak met de BOF?

Door de overheid en de burgers samen te laten werken, kunnen we onze omgeving mooi, schoon en veilig houden. Daarbij krijgt de burger steeds meer invloed op het beleid in de eigen omgeving met projecten zoals het gebiedsplan in Hollandsche Rading.

VRAAG: Kan het college ons aangeven wanneer welke kernen en eventueel wijken een dergelijk gebiedsplan krijgen? Dit zou goed zijn voor bv Westbroek.

De regiotaxi is in 2014 opnieuw aanbesteed. De winnende partij krijgt die vaak door de laagste inschrijving. Wanneer we echter kijken naar bv Veenendaal dan zien we dat die partijen naar verloop van tijd omvallen omdat ze simpel weg te goedkoop inschrijven, waardoor we daarna voor veel meer geld het gerezen probleem moeten oplossen.

VRAAG: Welke waarborgen heeft het college ingebouwd om dat bij de regiotaxi te voorkomen?

Het budget van de WMO is ingekaderd.  Dat wil zeggen alle eventuele financiële problemen worden binnen het budget van de WMO opgelost maar ook alle overschotten blijven binnen de WMO tot eind 2016.

VRAAG: Kunt u ons aangeven hoe dit ná 2016 zal gaan ?

Allemaal onderwerpen die voor de inwoners van groot belang zijn. Ondanks de overheveling en kosten van de zorg (sociaal domein) en de geplande grote en noodzakelijke investeringen, wordt de heffing van de OZB met niet meer dan de inflatie correctie verhoogd. En dat is voor de VVD van groot belang.

Samenvattend voorzitter,

Voor De Bilt vindt de VVD het van belang dat we onze voorzieningen op peil houden met aandacht voor onze economie / werkgelegenheid en faciliteren met woningbouw. De Bilt heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de bereikbaarheid, de kernen, de bedrijventerreinen, en de Life Science As.

De VVD wil een brede aanpak die er voor zorgt dat, met economische groei en een toename van inwoners, onze noodzakelijke en goede voorzieningen als winkelcentra, zorg, cultuur en sport, zoveel mogelijk, behouden blijven. De centrale en fraaie ligging van De Bilt, naast de stad Utrecht en het Utrecht Science Park, biedt mogelijkheden voor bedrijven en goede woonlocaties voor hun werknemers.

Wij danken het college en de ondersteunende ambtelijke staf voor al het werk en alle inzet. Daarnaast willen wij met name al de vrijwilligers in de gemeente danken die dankzij hun onbaatzuchtige inzet ervoor zorgen dat dit een leefbare, levende, gastvrije en betaalbare gemeente is en blijft.