Vooruitblik op 2015

Uit de nieuwjaarsbijeenkomst van VVD Afdeling De Bilt op 7 januari 2015: Graag wens ik u en de uwen alle goeds voor 2015, en onze kandidaten wens ik een goede en wervende campagne die tot veel VVD stemmen mag leiden.

Even een paar zaken over het achterliggende jaar:
2014 was een enerverend jaar, met gemeenteraadsverkiezingen waarbij onze VVD niet als grootste uit de bus kwam. Gelukkig zitten we wel in de coalitie en kunnen we dus meebesturen en beslissen.
2014 was ook een verdrietig jaar met de MH-17 ramp en de brandhaarden in de wereld om ons heen. Binnen onze gemeente waren er geen slachtoffers te betreuren, maar bijna een ieder van ons kent of weet wel iemand die dat wel is of die iemand heel dichtbij heeft verloren.
2014 is voor mij ook een heel bijzonder jaar. Wij zijn met een nieuw en inspirerend college aan de slag gegaan en ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, ik voel me als een vis in het water.
2014 heeft een eindsprint gekend voor wat betreft de infrastructuur van de gemeente. Diverse grote projecten in de gemeente zijn in het laatste kwartaal voltooid of bijna voltooid.

En dan nu de blik naar 2015:
Er moet nog van alles gebeuren en aangepakt worden in onze fraaie gemeente.
Een korte vooruitblik langs de dorpskernen: De Bilt; aanvang met uitvoering van het verkeerscirculatieplan waaronder het Dr.Letteplein en de fietsstromen op de Dorpsstraat. Bilthoven: voltooiing langzaamverkeertunnel, start bouw aan Vinkenplein, start ondertunneling bij De Leijen. Groenekan: gebiedsvisie Groenekan-West, zonnepanelen bij de waterzuivering. Maartensdijk: herinrichting Maertensplein en parkeerterrein. Westbroek: start bouw van 6 woningen, reconstructie Huydecoperweg. Hollandsche Rading: uitrol gebiedsgerichtwerken met, eerste prioriteiten van de to do lijst uitvoeren samen met de bewoners.

Ook belangrijk is de profilering van onze regio: het samen optrekken met onze buurgemeenten om de Utrechtse regio nog beter op de kaart te zetten, en samenwerken om bedrijven aan te trekken. Als het in Utrecht regent, dan druppelt het in De Bilt. En het werkt, het is ons in samenwerking met Utrecht Invest gelukt om een tweede Indiaas bedrijf naar Bilthoven te krijgen, ze gaan zich vestigen op het Antoni van Leeuwenhoek Terrein.

We hebben bij ons werk ondersteuning en vertegenwoordiging in de provincie en het waterschap nodig. Ik wil hier graag van de gelegenheid gebruik maken om de waarde van deze gremia onder de aandacht te brengen.
Door het opheffen van het BRU (Bestuur Regio Utrecht), wat op zich een goede zaak is, namelijk een extra bestuurslaag afschaffen, dat juichen wij als liberalen alleen maar toe, heeft dit wel gevolgen voor ons als gemeente. Door de geringe omvang van het BRU zaten we hier als gemeente goed aan tafel en hadden korte lijntjes ook naar de financiën. Dat is nu veranderd, we zijn nu een van de 26 gemeenten in de Provincie, in plaats van 1 van de 9 in het BRU. Dat is een wereld van verschil. De beslissing over de toewijzing van subsidiegelden etc gaat nu ook in provinciale staten genomen worden. Het zal dus veel lastiger worden om voor onze gemeente gelden los te krijgen, er zijn meer kapers op de kust.

Het waterschap zorgt voor het waterbeheer in een bepaald gebied. De taken van een waterschap zijn o.a: watersysteembeheer (dit gaat over de kwantiteit, kering en waterkwaliteit). Voor onze gemeente raakt dit met name de dorpskernen Westbroek, Maartensdijk en Groenekan , maar ook zuivering van afvalwater en de hoogte van de waterschapbelasting.

Voor onze gemeente is het van groot belang om onze vertegenwoordigers bij Provincie en Waterschap te hebben, en het liefst natuurlijk zoveel mogelijk VVD’ers.
Ik roep u dus graag op, zorg dat u in ieder geval gaat stemmen 18 maart, maar roep ook uw vrienden, collega’s, buren etc op om dit te doen.
Een goede opkomst is in ons voordeel. Laten we invloed houden op onze regio door te zorgen dat we onze vertegenwoordigers hebben.
Dit is ook een stukje eigenbelang, als wethouder economische zaken en verkeer en mobiliteit heb ik daar alle belang bij.