Provinciale Staten Verkiezingsdebat De Bilt

Stemmen voor Provincie Utrecht? Provinciale Staten Verkiezingsdebat De Bilt 4 maart 2015, 14.00 uur Scholierendebat 4 maart 2015, 20.00 uur Lijsttrekkersdebat Mathildezaal, Gemeentehuis De Bilt

Stemmen voor Provincie Utrecht?
Provinciale Staten Verkiezingsdebat De Bilt
4 maart 2015, 14.00 uur Scholierendebat
4 maart 2015, 20.00 uur Lijsttrekkersdebat
Mathildezaal, Gemeentehuis De Bilt

Op woensdag 18 maart 2015 zijn er in Nederland verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen. Wilt u de verschillende politieke geluiden vergelijken? Wilt u tijdens een “avondje Provincie Utrecht” aan het denken gezet worden over de toekomst van onze provincie en aan de weet komen waarom het belangrijk is te gaan stemmen? Op 4 maart is in de Mathildezaal van het Gemeentehuis een lijsttrekkersdebat voor alle partijen in de Staten. Voorzitter is burgemeester Arjen Gerritsen. Het debat is een initiatief van de afdelingen van politieke partijen in De Bilt:
CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP, SP en VVD. Komt u op 4 maart om met alle provinciale lijsttrekkers kennis te maken en hun ideeën te leren kennen? U bent van harte welkom!

Speciaal voor de scholen is er 4 maart ’s middags een extra debat tussen de politieke partijen, tussen 14.00 en 16.00 uur. De scholen voor Voortgezet Onderwijs in De Bilt zijn betrokken bij de voorbereiding en gaan hier graag op aansluiten in hun lesprogramma.

Provinciale onderwerpen
De Provincie speelt een belangrijke rol in het bestuur van ons land, ook voor Gemeente De Bilt. Tijdens het debat komen belangrijke vragen aan bod, zoals:
- Hoe behouden we hier in het centrum van land met veel woongebieden en bedrijven tegelijk toch een provincie waarin we genieten van natuur en landschap?
- Hoe komen we tot een provincie waar mensen zich kunnen ontplooien en werk kunnen vinden?
- Hoe gaan we om met verkeersveiligheid op provinciale wegen, met openbaar vervoer en fietspaden in de Provincie Utrecht?
- Vinden we voor de snelwegen en het bijbehorende verkeer rondom de Gemeente de Bilt geluidsschermen voldoende, of moeten we ook investeren in andere zaken?
- Willen we windmolens in onze provincie, en waar dan?
- Hoe kan de Provincie Utrecht cultureel erfgoed in de provincie helpen beschermen?
- Blijven we in de provincie culturele initiatieven, als festivals ondersteunen?
- Hoe komen we tot een provincie die de uitdagingen van deze tijd aangaat: werkgelegenheid, duurzame energie, behoud van plant- en diersoorten, onderlinge solidariteit en zorgzaamheid, enzovoort.

De provincies kunnen Nederland duurzaam versterken. Met gerichte investeringen in regionale economie en innovatie, infrastructuur, duurzame energie en natuur. Dit levert niet alleen banen op in bijvoorbeeld de bouw, onze economie wordt er ook structureel beter van.

Provincie en Eerste Kamer
De provinciale lijsttrekkers gaan natuurlijk met elkaar in debat over de provincie Utrecht. Maar de komende verkiezingen zijn niet alleen voor onze provincie en onze gemeente belangrijk. Regelmatig wordt zelfs gezegd dat dit verkiezingen zijn met landelijke betekenis. Immers als de Provinciale Staten zijn gekozen, kiezen de Statenleden op hun beurt weer de leden van de Eerste Kamer. En de samenstelling van de Eerste Kamer is cruciaal voor de goedkeuring van wetten die door de Tweede Kamer zijn vastgesteld. De Eerste Kamer kan zo voorstellen van een kabinet steunen of verwerpen.

Provincie en waterschappen
Op 18 maart kiezen we