De VVD De Bilt heeft in eerdere artikelen al gewezen op de nadelige gevolgen van starre bouwvoorschriften, zoals de 30-20-50-verdeling en de 67%-eis voor betaalbare woningen in de Spoorzone. Deze regels zorgen ervoor dat projectontwikkelaars onvoldoende financiële ruimte hebben om woningen te bouwen die inspelen op de daadwerkelijke behoefte van onze inwoners. De recente column van Annemarie van Gaal in De Telegraaf bevestigt dat een te eenzijdige focus op betaalbaarheid de doorstroming in de woningmarkt juist belemmert.
In haar column betoogt Van Gaal dat bouwen voor de bovenkant van de woningmarkt een logische stap is om de doorstroming op gang te brengen. Door senioren en gezinnen met overwaarde te verleiden om naar duurdere woningen te verhuizen, komen betaalbare woningen beschikbaar voor starters en jonge gezinnen. Het huidige beleid, waarbij tweederde van nieuwbouwprojecten verplicht uit sociale huur of goedkope koop moet bestaan, frustreert dit proces en remt de woningbouw.
Waarom bouwen voor de bovenkant werkt
Bijna 30% van alle woningen in Nederland is sociale huur, aldus Van Gaal, en dit aandeel is voldoende om de meest kwetsbare huishoudens te bedienen. Het bouwen van meer sociale huurwoningen lost het probleem van woningtekorten niet op. Integendeel, het beperkt de financiële ruimte van projectontwikkelaars en bouwt de bottleneck in de markt alleen maar verder uit.
VVD De Bilt ziet daarom kansen in het herzien van deze rigide eisen. Door een groter aandeel woningen in het midden- en hogere segment mogelijk te maken, wordt de natuurlijke doorstroming gestimuleerd. Dit leidt tot een win-winsituatie: meer gezinnen kunnen verhuizen naar een woning die past bij hun huidige levensfase, en starters krijgen toegang tot vrijgekomen woningen in de betaalbare prijsklasse.
Een liberale visie op woningbouw
Onze fractie heeft al eerder gepleit voor kleinere koopwoningen van minimaal 40 m² om starters betere kansen te bieden, zoals beschreven in ons artikel “Bouw woningen stokt door de 30-20-50-eis: kleinere koopwoningen noodzakelijk”. We zien dit als onderdeel van een bredere visie waarin ruimte is voor innovatie en een diverse woningmarkt. Het bouwen van kwalitatief hoogwaardige woningen in het hogere segment sluit daar naadloos op aan en versterkt bovendien de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van De Bilt.
Wat vraagt VVD De Bilt?
De VVD De Bilt pleit voor een flexibeler bouwbeleid, waarbij de verplichte betaalbaarheidseisen substantieel worden verlaagd. Zoals we eerder in “VVD De Bilt wil een verlaging van de 67%-betaalbaarheidseis voor de Spoorzone” benadrukten, is het essentieel om ontwikkelaars meer ruimte te geven om gevarieerde projecten te realiseren. Daarbij roepen we het college op om proactief met ontwikkelaars in gesprek te gaan en innovatieve oplossingen te faciliteren.
Een betrouwbaar beleid voor de lange termijn
De oproep van Van Gaal aan de landelijke overheid voor consistent beleid onderschrijven wij volledig. Regelgeving moet betrouwbaar en voorspelbaar zijn, zodat zowel ontwikkelaars als gemeenten kunnen werken aan een woningmarkt die toekomstbestendig is. In De Bilt willen we ons steentje bijdragen door niet alleen de regels te versoepelen, maar ook samenwerking te zoeken met betrokken partijen om de juiste prioriteiten te stellen.
Door te bouwen voor doorstroming creëren we niet alleen meer woningen, maar ook een gemeente waarin iedereen een passende plek kan vinden – van starter tot doorstromer en van jong tot oud.